کرسی‌های آزاداندیشی زمینه‌ساز تربیت پژوهشی طلاب

آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، تهذیب، تعلیم و تربیت نفس انسانی بر محور رضایت و اراده پروردگار را از توصیه‌های قرآن کریم به طلاب علوم دینی عنوان و بر تحصیل علم بر مبنای تحقیق تأکید کرد.

 وی با بیان این‌که حافظه انسان باید مطالب مختلف را در خود ذخیره کند اما بالاتر از آن، فهم، تدبر، فکر و تدبیر است، گفت: طلاب باید بر آیات قرآن تدبر و تفکر کنند که در رأس همه امور قرار دارد و در حقیقت درس‌های تفسیر قرآنی باید در حوزه بسیار قوی و جدی دنبال شود.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نه تنها تدبر در قرآن باید ملاک کار طلاب قرار گیرد، بلکه مهم است که در مبانی و معارف الهی یعنی توحید و شناخت خداوند تفکر کنند و با تفقه در مسائل و احکام دین، تعلیم و تربیت‌های اسلامی را فرا گیرند.

 

فراگیری راه صحیح تحقیق، تفکر و مطالعه

 

وی در ادامه تحصیل علوم دینی را با هدف محقق و پژوهشگر دین شدن ارزشمند خواند و افزود: در این زمینه مناسب است برنامه‌ها و مشاوره‌های علمی در حوزه علمیه بیشتر شود، استادان طلاب را راهنمایی کنند و راه صحیح تحقیق و تفکر و مطالعه را به آنها بیاموزند.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این که طلاب باید اندوخته‌های علمی خود را به صورت هدفمند افزایش دهند، گفت: در تفاوت عالم و جاهل گفته‌اند که جاهل مفردات علم را دارد اما نمی‌تواند آنها را به هم مرتبت کند اما عالم و دانشمند بین معانی و معلومات خود ارتباط علمی برقرار می‌کند و به کشف جدید دست می‌یابد.

 

وی با استفاده از تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره تولید علم، اظهار داشت: طلبه‌ای که دو جنبه جمع‌آوری علم و تحقیق را با هم دارد، شبانه‌روز به تحصیل علوم دینی می‌پردازد، از آن لذت می‌برد و این می‌شود که به کشف علمی نیز دست پیدا می‌کند.

 

برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم بر برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، همایش‌ها و نشست‌های علمی در حوزه علمیه تأکید کرد و افزود: فضای حوزه علمیه باید یک فضای تحقیق گستر باشد تا بتواند مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید را تحقق بخشد.

 

وی طلاب را به استفاده مناسب از زمان و بهره گرفتن از وسایل کمک آموزشی و امکانات مجازی که روحیه تحقیق را افزایش می‌دهند، توصیه کرد و گفت: مشکل وسایل و امکانات مجازی آن است که علم را به صورت سراب درمی‌آورد که طلاب برای مقابله با این موضوع، باید به صورت تحقیقی با حقیقت علم ارتباط پیدا کنند.

 

از دیگر توصیه‌های آیت‌الله احمدی فقیه یزدی تدریس توسط طلاب از همان ابتدای تحصیل بود که وی با بیان این‌که برخی به اشتباه فکر می‌کنند طلبه‌ باید به اندازه‌ای درس بخواند تا بتواند دروس پایین‌تر را بگوید، ابراز کرد: طلبه‌ای که توان تدریس را دارد باید از همان ابتدا به این امر مشغول شود و توانایی‌های علمی خود را به ظهور و بروز برساند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گوش دادن، نوشتن و مباحثه را سبب شکوفایی استعداد دانست و تصریح کرد: هر فردی باید خود، خصوصیت‌ها و ودیعه‌های الهی را که خدا در وجودش قرار داده به خوبی شناسایی کند، آنها را به مرز ظهور و بروز برساند تا زمینه اجتهاد در همه زمینه‌ها را پیدا کند.

 

حوزه منحصر به فقه الاحکام نشود

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که حوزه نباید منحصر به فقه الاحکام شود، اظهار داشت: اگرچه مجتهدان در فقه الاحکام زحمت بسیاری کشیده‌اند اما لازم است در فقه‌های دیگری که از قرآن و روایات سرچشمه می‌گیرد، تفقه و اجتهاد به کار برده شود.

 

وی با اشاره به گسترده شدن خواسته‌های بشری و ضرورت پاسخ‌گویی فقهی به این خواسته‌ها، گفت: حوزه علمیه باید مسائل فقهی را به احکام، سیاست و رسانه‌های عمومی تسری دهد و متدینان محقق و فقیهان وارسته در این زمینه پرورش یابند.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی همچنین با اشاره به ترویج عرفان‌های کاذب در سطح کشور، عرفان بدون اجتهاد را دروغی بیش ندانست و تأکید کرد: عرفان بدون اجتهاد نمی‌شود، عارف باید مجتهد باشد در مسائل عرفانی که از قرآن و روایات برمی‌آید.

 

وی برپایی کرسی‌های اخلاق و تفسیر را در حوزه ضروری خواند و با بیان این که حضرات آیات بهاءالدینی و بهجت(ره) نمادها و نمونه‌های تجسم اخلاق در حوزه بودند، گفت: اخلاق‌مداری بدون الگو نمی‌شود همان گونه که خدا پیامبران را مبعوث کرد تا مردم الگوی واقعی را ببینند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برنامه درسی حوزه و تربیت طلاب علوم دینی بدون نماد کامل پیش نمی‌رود، از مدرسان حوزه خواست که با رفتار خود الگو باشند و با تلاشی پی‌گیر و ارزشمند برای رضایت حضرت ولی عصر‌(عج) به تربیت شاگردان بپردازند./920/ت302/س

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *