نگاه اقتصادی به فعالیت‌های فرهنگی چالش‌برانگیز است

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام علی صدوقی در چهارمین کارگاه آموزشی معاونان فرهنگی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور که در قم برگزار شد پیرامون اجرای طرح اوقات فراغت گفت: بیشتر مخاطبان اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هستند ولی اوقات فراغت منحصر به اینها نیست بلکه شامل همه قشرهای جامعه با هر شغل و حرفه‌ای می‌شود. اگر بخواهیم به این موضوع برسیم بایستی به تجزیه و تحلیل شخصیت مخاطبان پرداخته و یک شناخت تفصیلی از آنها پیدا کنیم. در این صورت است که می‌توانیم یک برنامه مؤثر طراحی کنیم و یک نوع تعامل سازنده و نقش‌آفرین داشته باشیم و این مهم مورد تأکید قرآن و سنت است.

 

وی افزود: امروزه کسانی که می‌خواهند فعالیت فرهنگی انجام دهند با چالش بزرگی روبرو هستند و آن رویکرد اقتصادی فعالیت فرهنگی است که متأسفانه حاکم بر رویکرد فرهنگی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که از دو جهت می‌توان به این چالش نگاه کرد، گفت: این رویکرد تأمین‌کننده فعالیت‌های فرهنگی بنگاه‌های اقتصادی هستند که در مقوله تبلیغ نیز به سود حاصله از آن نظر دارند و یک فعال فرهنگی یا نهاد و سازمان باید برنامه‌های فرهنگی خود را با خواست و محور اقتصادی وی طراحی و اجرایی کند که این در واقع تبلیغ دین و فعالیت فرهنگی با رویکرد دینی نخواهد بود و فقط یک حرکت نمایشی و بی‌تأثیر و در عین حال گذرا است.

 

حجت‌الاسلام صدوقی با اشاره به نگاه دوم به این چالش خاطرنشان کرد: در این‌گونه فعالیت‌ها که نقش اقتصادی کار برجسته است بحث بازخوردها مهم است که اینجا نیز باید براساس میل حامی عمل کرد و آن‌گونه برنامه را اجرا کرد که گزارش بر مبنای سود حاصله تهیه و تدوین شود و این هم خسارتی است جبران‌ناپذیر در نظام اسلامی و فرهنگ دینی.

 

به گفته این کارشناس تربیتی، با این فعالیت‌های فرهنگی و دینی نمی‌توان ناهنجاری‌ها را کنترل کرد و به نقش مخرب شبکه‌های اجتماعی و ماهواره پایان داد.

 

وی با بیان این‌که در طراحی یک برنامه موفق فرهنگی و دینی باید مثل یک مربع چهار ضلعی طراحی کرد، به تشریح این مسأله پرداخت و گفت: یک ضلع این مربع استقلال شخصیت و هویت بخشی به قشرهای مختلف به‌ویژه جوانان است که وقتی انسانی مستقل پرورش پیدا کرد در مدیریت خود از جمله مدیریت فرهنگی، برنامه‌های تحمیلی را نخواهد پذیرفت.

 

استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از ضلع‌های این برنامه موفق را ارتقای سطح تفکر و عقلانیت برای تحلیل مسائل زندگی بیان کرد و افزود: وقتی در زندگی شخصی و اجتماعی انسان‌ها عقلانیت حاکم باشد جامعه به سمت صواب هدایت خواهد شد و آنگاه که در سایه‌سار وحی قرار گیرد به تمامی برنامه‌های ناهنجار طراحی شده در مقر دشمن جواب منفی خواهد داد.

 

حجت‌الاسلام صدوقی تأکید کرد: ضلع دیگر این برنامه، حریت و آزادمنشی است. در این ضلع وقتی انسان اعتقاد و ایمان هم نداشته باشد با رعایت آزادگی به طرح و تبیین برنامه‌ها خواهد پرداخت.

 

وی گفت: آخرین ضلع این مربع ارتقای سطح عاطفی است که جامعه منبعث از محبت خواهد بود و یک جامعه آلوده به یک جامعه پاک مبدل خواهد شد. در این صورت است که از آن به مدینه فاضله می‌توان تعبیر کرد./907/د101/ی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *