طلاب وارد جناح بندی‌های سیاسی نشوند/ خط حوزه علمیه، ولایت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، امروز در آیین بازگشایی مدارس علمیه خواهران استان زنجان علاقه مندی طلاب به حوزه را شرط اول ورود به حوزه های علمیه دانست و گفت: اگر طلاب با علاقه زیاد وارد حوزه های علمیه شوند سختی های راه بر آنها هموار شده و برای رسیدن به مقصد و هدف خود نیز شوق پیدا می کنند.

 

وی در ادامه با بیان این که انگیزه طلاب از دروس حوزوی باید متمایز از دیگران باشد خاطر نشان کرد: انگیزه طلاب و حوزویان باید متفاوت از انگیزه های دیگر مراکز آموزشی که همان گرفتن مدرک علمی و مشغول به کار شدن است، باشد چرا که این فرد همه تلاشش از درس خواندن این بود که در جایی استخدام شده و مشغول به کار شود که اکنون نیز تمام اجر و ثواب خود را گرفته است.

 

امام جمعه زنجان در ادامه افزود: اما وقتی انگیزه یک فرد از درس خواندن، الهی باشد یعنی برای خدا بیاموزد و برای خداوند نیز به دیگران تعلیم دهد در این زمان است که تفاوت انگیزه ها مشخص می شود، ‌بنابراین هر چه قدر اخلاص در کارها بیشتر باشد به همان اندازه ارزش کار بالاتر خواهد رفت هر چند در بین مسیر به منزلت های دنیوی هم خواهد رسید.

 

وی در ادامه با اشاره به معنای کلی اخلاص از منظر قرآن تصریح کرد: روح کلی اخلاص نیز از منظر قرآن برای طلبه خلاصه در آیه «و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم» می‌شود، یعنی همان انذار و تبلیغ در راه خداوند که شیوه متداول در حوزه ها است.

 

نماینده ولی فقیه در زنجان در ادامه با اشاره به توصیه های حضرت آیت الله سیستانی به طلاب در شروع سال تحصیلی جدید نجف اشرف تأکید کرد: یکی از توصیه های حضرت آیت الله سیستانی در شروع سال تحصیلی امسال طلاب در نجف اشرف این بود که کلاس درس را جدی بگیرند چرا که یکی از امتیازات و یا انتقاداتی که به علمای بزرگ گذشته وارد شده است استفاده کم یا زیاد از محضر اساتید مختلف است که برای خود امتیاز بزرگی محسوب می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به خطرات جناح بندی و بازی های حزبی برای حوزه های علمیه گفت: یکی از خطراتی که امروز حوزه های علمیه را تهدید می کند کارهای حزبی و جناحی است که بنده اینجا اعلام می کنم انجام کارهای حزبی و جناحی درون حوزه های علمیه حرام است چرا که طلبه نباید در بازی های سیاسی و جناحی که اکثرا بدون قرب الی الله است حضور داشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه افزود: البته هر کسی در بیرون از حوزه علمیه می تواند موضع فردی خود را داشته باشد ولی همه این را بدانند که درون حوزه یک خط وجود دارد و آن هم خط ولایت است، البته این کلام بنده به معنای دنبال نکردن مطالب و اخبار سیاسی از سوی طلاب نیست.

 

امام جمعه زنجان در پایان با ارائه آماری از فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران از ابتدای تأسیس تاکنون تصریح کرد: طبق آماری که بنده دارم از ابتدای افتتاح حوزه علمیه خواهران در استان زنجان تاکنون 360 نفر فارغ التحصیل شده اند که هر کدام به فضل الهی توانسته‌اند در حد و اندازه خود در جامعه ایفای نقش کرده و مفید واقع شوند.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم افتتاحیه از خیرانی که به حوزه های علمیه خواهران کمک کرده اند همچنین از طلاب فعال در زمینه مباحث فرهنگی و نفرات اول دروس حوزوی با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد./949/پ202/ب4

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *