ضرورت تخصصی شدن دروس معارف اسلامی متناسب با رشته های تحصیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین همایش مشترک معاونان آموزشی و مدیران گروه های معارف اسلامی دانشگاه های وزارت علوم تحقیقات و فناوری  به منظور ارتقا و اثربخشی دروس معارف اسلامی امروز در تالار شیخ طبرسی بنیادپژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزارشد.

 

حجت الاسلام داوود رنجبران، معاون نظارت و مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این همایش، در تبیین فرصت ها و ظرفیت های موجود گفت: تحول دروس معارف اسلامی در چهار حوزه استاد، دانشجو، محتوا و دانشگاه قابل بررسی است که این چهار حوزه هم می تواند فرصت و هم تهدید ایجاد کند.

 

وی با بیان این که استاد، قابل اتکا و برنامه ریزی است، تصریح کرد: استاد باید به طور دقیق مخاطب شناسی کند و نیاز مخاطب را بشناسد زیرا ارائه موقعیت های اعتقادی از سوی استاد می تواند در این زمینه اثر بخش باشد.

 

معاون آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی ادامه داد: از سه میلیون و 200 هزار نفرساعت تدریس که از سوی هفت هزار استاد صورت می گیرد، اغلب، حق التدریس هستند که نمی توان هیچ گونه برنامه ریزی بلندمدت روی آن ها داشت.

 

وی افزود: برای 12 واحد درسی معارف اسلامی، 400 نفر کمبود هیأت علمی در وزارت علوم و تحقیقات وجود دارد که باید در یک فرآیند مناسب به جذب استاد بپردازیم. البته با افزایش تعداد واحد درسی به 16 واحد این تعداد کاهش خواهد یافت.

 

حجت الاسلام رنجبران با بیان این که ستاد مرکزی در معاونت، استادان و دانشجویان را ارزیابی می کند، اظهار کرد: ارزیابی، مطابق طرح «نیاز محور» در دانشگاه صورت می گیرد تا ارزیابی استاد به روز باشد. البته فعالیت استادان بدون مجوز در مناطق دور از مرکز باعث پایین آمدن سطح کیفی آموزش معارف می شود.

  

ضرورت تخصصی شدن کتب معارف اسلامی

وی با اشاره به محتوای دروس که برای پنج گرایش درسی، 65 کتاب تدوین شده است، اضافه کرد: این کتاب ها برای همه رشته های تحصیلی کافی نیست بلکه نیازمند تولید کتاب های گروه معارف به طور اختصاصی با رشته های تحصیلی هستیم؛ به عنوان نمونه، معارف اسلامی اختصاصی رشته پزشکی، گروه های مهندسی، اجتماعی، تربیت بدنی و غیره.

 

معاون آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی خاطرنشان کرد: تخصصی شدن محتوا، پاسخی است که با استفاده از ظرفیت های جدید می توان به مسأله و نیازهای دانشجو داد.

 

حجت الاسلام رنجبران پایان یادآور شد: رکن دیگر در تحول دروس معارف، ساختارهای گروه معارف است که در برخی دانشگاه ها مشکل جدی دارند، می توان با برگزاری این نشست ها در دانشگاه ها برخی از مشکلات آن ها را حل کرد./1308/پ202/ب5

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *