ضرورت القای رفاقت بجای رقابت و گروه‌بندی مناسب‌تر در راستای رشد مسابقات شکوفه‌ها

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مقطع شکوفه‌ها از روز شنبه 22 شهریور‌ماه در مجتمع فرهنگی دشت بهشت استان البرز برگزار می‌شود.

به منظور اطلاع از ویژگی‌های مسابقات شکوفه‌ها گفت‌وگو‌هایی را با برخی از اساتید قرآن کریم انجام دادیم که در این گزارش گفت‌وگوی فارس با «کامران زمان‌نامیان» استاد قرآن کریم و کارشناس روانشناسی انجام دادیم که از نظر علاقه‌مندان می‌گذرد.

رده سنی 11 تا 18 سال به رده استرس، فشار و طوفان معروف است

زمان‌نامیان با اشاره به اینکه دوره سنی 11 تا 18 سال به دوره استرس، فشار و طوفان معروف است گفت: در این دوره سنی به واسطه ترشحات هورمونی و بلوغ جنسی، افراد دچار پرخاش، افسردگی و تغییر خلق‌و‌خو می‌شوند. حال باید برای این گروه سنی مسابقه و رقابت به گونه‌ای طراحی شود که جنبه رفاقت و سرگرمی داشته باشد، از این رو باید این مسابقات را یک اجتماع برای معرفی کلام خدا بدانیم و به بچه‌ها بفهمانیم که ملاک برتری تقوای الهی است نه کسب عنوان.

باید در گروه‌بندی مسابقات شکوفه‌ها تجدید‌ نظر کرد

زمان‌نامیان دوره کودکی را رده سنی زیر 11 سال بیان کرد و گفت: رده نوجوانی 11 تا 17 سال است و قبل از 11 سالگی را دوره کودکی می‌نامند و از آنجایی که تفکر کودک با تفکر نوجوان کاملاً متفاوت است باید در رده سنی مسابقات شکوفه‌ها یعنی گروه سنی 9 تا 16 سال تجدید نظر کرد.

این کارشناس قرآن و روانشناسی با بیان اینکه ارزیابی دو گروه سنی زیر 11 سال و بالای 11 سال از شکست و پیروزی متفاوت است گفت: دوره کودکی دوره‌ای است که تفکر بیشتر نمادین است. مثلاً بچه سوار بر یک چوب می‌شود و می‌گوید اسب است. اما دوره نوجوانی تفکر افراد از سوری به انتزاعی تبدیل می‌شود از این رو شکست و پیروزی برای این دو گروه متفاوت است.

دلایل شکست و پیروزی توسط انسان‌های مختلف

زمان‌نامیان با بیان سه دلیل برای شکست و پیروزی از سوی انسان‌های مختلف گفت: در روانشناسی انسان‌ها برای شکست و پیروزیشان سه دلیل مطرح می‌کنند؛ یا علت را استعداد و خلاقیت می‌دانند یا کار و تلاش و یا شانس و بد‌شانسی و برای اینکه رقابت بین افراد سالم باشد گروه‌های رقیب را با هم همگن می‌کنند مثلاً در برخی از رقابت‌های ورزشی افراد هموزن با هم به رقابت می‌پردازند. 

تفکیک درست شرکت‌کننده‌ها سبب ایجاد رفاقت و رقابت سالم می‌شود

وی ایجاد رده سنی نزدیک‌تر در مسابقات شکوفه‌ها را سبب ایجاد رقابت سالم‌تر دانست و گفت: باید در این‌گونه مسابقات، رده‌های سنی به درستی تفکیک شده تا رقابت نزدیک‌تر و رفاقت‌ها هم بیشتر شود.

تشویق گروه‌های مختلف بچه‌ها باعث کم شدن حساسیت به کسب عنوان می‌شود

این استاد قرآن کریم بزرگ‌تر کردن دایره جوایز و تشویقات را در مسابقات شکوفه‌ها سبب ایجاد رفاقت بیشتر در مسابقات دانست و گفت: باید به بچه‌ها بفهمانیم که این مسابقات میدان رفاقت است تا رقابت و برای این کار هم باید عملاً به آنها نشان دهیم که موضوع رفاقت و ترویج کلام خدا بسیار مهم‌تر از کسب عنوان در مسابقات است از این رو ضروری است گروه‌های مختلفی از بچه‌ها را در این رقابت‌ها تشویق کنیم مثلاً نباید فقط 5 نفر اول را تشویق کنیم و سایر بچه‌ها را به حال خود رها کنیم زیرا با این کار خودمان عملاً رقابت را بین آنها ترویج می‌کنیم پس باید طیف‌های مختلفی از شرکت‌کنندگان در مسابقات این گروه سنی انتخاب و مورد تقدیر قرار گیرند.

نگاه آموزشی مسابقات قرآن قابل تقدیر است

زمان‌نامیان نگاه آموزشی به مسابقات را سبب پیشرفت آن رشته دانست و گفت: این گروه سنی هنوز تشنه یاد‌گیری هستند و هنوز تا رسیدن به تکامل فاصله دارند پس باید نگاه به این مسابقات بیشتر آموزشی باشد. خوشبختانه امسال مسابقات شکوفه‌ها برنامه‌های خوبی برای آموزش بچه‌ها تدارک دیده که این کار می‌تواند در پیشرفت و یا حتی در تغییر رشته و رویکرد قران آموزان مؤثر باشد. زیرا ممکن است کسی به عنوان قاری در مسابقات شرکت کرده باشد اما استعداد او بیشتر در موضوعات دیگری مانند تواشیح و یا ابتهال باشد. از این رو این اقدام مسئولان اوقاف قابل تقدیر است.

انتهای پیام/ م.ا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *