دروغ سیاسی در فرهنگ اسلامی جایی ندارد

Untitled-1

حجت الاسلام والمسلمین احمد زادهوش رئیس جامعه المرتضی علیه السلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به نقش و اهمیت دروغ در سیاست گفت:

دروغ به معنی عدم مطابقت محتوای سخن با واقعیت است همچینین تعریف دیگری نیز برای دروغ بیان شده وآن عدم مطابقت با تشخیص و اعتقاد گوینده است.

وی افزود: از آنجا که اساس آفرینش برراستی وحقیقت استواراست و صداقت از مهمترین ویژگیهای خدواند متعال است جانشین او در روی زمین یعنی انسان نیز باید اهل راستی و صدق باشد.

حجت الاسلام زادهوش ادامه داد: در همین راستا دروغگویی و ناراستی از بزرگترین گناهان کبیره است به گونه ای که همه خباثت ها و زشتی ها و بدیها در خانه ای نهاده شده و کلید در ان خانه دروغ است.

ایشان ضمن تاکید برخطرات و خسارات فراروان دروغ درروایات اسلام و سخنان فقها وعلمای اخلاق تصریح کرد: به پیروی از این احادیث توریه گفته می شود که اصلاح ذات البین، فریب دادن دشمن در میدان جنگ،در مقام تقیه،برای دفع شر ظالمان و در تمام مواردی که جان و ناموس انسان به خطر می افتد و راهی جز توسل به دروغ نیست می توان از این 5راه استفاده کرد.

وی اظهار داشت: تمام این موارد را می توان در یک قاعده کلی خلاصه کرد و آن این که هدفهای مهمتری به خطر بیفتد و برای دفع آن خطرات، توسل به دروغ ضرورت داشته باشد با توجه به اینکه تمام این مواردمشمول قاعده اهم و مهم می باشد.

حجت الاسلام زادهوش یادآور شد: برخی مواقع انسان در چنگال جمعی متعصب، بی منطق و بی رحم گرفتار می شود از مذهب او سوال می کنند که اگر حقیقت را بگوید خون او را فورا می ریزند که در این صورت عقل و شرع این اجازه را می دهد که انسان با پاسخ دروغ جان خود را از شر آنها نجات دهد.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین نیز در مواردی که اختلاف شدیدی میان دو نفر بروز کرده و انسان می تواند با گفتن دروغی(مثلا فلان کس به تو علاقه زیاد دارد و بارها در پشت سر ذکر خیر شما را می گفت ) صلح وصفا و آشتی میان آن دو برقرار سازد.

انسان نباید برای رسیدن به منافع شخصی استثنائات ضروری را دستاویزی برای توسل به دروغ قرار دهد

وی اذعان کرد: با توجه به امثال این اهداف مهم، نه این است که انسان به خاطر منافع شخصی و کارهای جزیی متوسل به دروغ شود، استثنائات ضروری را دستاویزی برای توسل به دورغ سازد و به بهانه استفاده از استثنائات دروغ، برای هرموضوع جزیی دروغ بگوید.که تجویز دروغ در این موارد مانند حلال بودن خوردن مردار(اکل میته)در موارد ضروری است که باید به مقدار ضرورت و تنها در مواردی که راهی جز آن نیست اکتفا شود.

حجت الاسلام زادهوش با اشاره به نبود دروغ سیاسی در فرهنگ اسلامی گفت: با توجه به آنچه گذشت در فرهنگ اسلامی چیزی به نام دروغ سیاسی وجود ندارد حکومت نبوی (ص) در مدینه و حکومت علوی(ع) در کوفه آیینه تمام نمای سیاست اسلامی به شمار می آید.

وی ادامه داد: در این دوران ها اساس روابط سیاسی، اطلاع رسانی ها، معاهدات و سایر عرصه های حکومتی و سیاسی برمبنای راستی، صداقت، خیرخواهی و قاطعیت بوده است.

رئیس جامعه المرتضی علیه السلام  در پایان گفت: قراردادن مبانی سیاست درراستی و اجتناب از دروغ بر باد دادن نیست همانگونه که دغل بازی و ناراستی نیز دلیل بر کیاست وهوشیاری نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *