تمام امکانات نهادهای فرهنگی باید صرف اسلامی سازی سبک زندگی شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور در مراسم آیین افتتاح نخستین دوره آموزشی و پژوهشی سبک زندگی اسلامی که عصر امروز در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار شد، گفت: آمریکا و غرب تمام تلاش و اهدافش را منسجم می‌کند تا جهانیان به‌ویژه ملت ایران را به سمت زندگی غربی پیش ببرد.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر بر دو موضوع اقتصاد و فرهنگ تکیه و تأکید جدی داشته‌اند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مدعی حرکت به سوی تمدن اسلامی است و همین امر سبب شده تا مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر عناوین مربوط به سبک زندگی داشته باشند.

مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور در ادامه افزود: اگر در کنار انقلاب اسلامی در ایران، ساز و کارهای لازم در بعد ابزاری، علمی و فناوری را فراهم کرده و به سوی سبک زندگی اسلامی سوق دهیم، به تمدنی حقیقی و اسلامی دست خواهیم یافت.

وی با بیان این‌که دنیا در حال تجربه سبک زندگی متفاوتی برگرفته از دنیای غرب و آمریکا است، خاطرنشان کرد: ساموئل هانتینگتون، رییس آکادمی منطقه‌ای و بین‌المللی هاروارد در کتاب خود به نام چالش‌های هویت در آمریکا آورده است «موفقیت نظام سیاسی آمریکا در هویت سازی آمریکایی است».

آیت‌الله حسینی بوشهری اضافه کرد: نظام سیاسی آمریکا چنین اقتضا دارد که علی رغم حضور افراد و رسوم متعدد خارجی و متفاوت، به دین، مذهب و رنگ چهره کسی اهمیت نداده و تنها زندگی آمریکایی را به تمامی مردم تزریق کند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلابی در تعبیری چنین می‌فرمایند که ورود بسیاری از الگوهای غربی حمله خاموشی است که از سمت غرب به سوی ما آمده تا مانع سبک زندگی اسلامی در کشورهای اسلامی شده و بازار خوبی برای عرضه محصولات خود ایجاد کند.

برنامه‌های ماهواره‌ای، جایگزین شب‌نشین‌های سنتی

مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: برنامه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی جایگزین شب‌نشین‌های سنتی شده و صمیمیت، صله رحم، محبت، گذشت و شناخت افراد را به حاشیه برده است.

وی گفت: فست فودهایی که امروزه از فرهنگ غربی به زندگی ما منتقل شده، اعضای خانواده را که در گذشته بر سر یک سفره می‌نشستند را از کنار یکدیگر دور کرده و صله ارحام را بسیار کمتر از پیش کرده است.

نوع جهان‌بینی تعیین کننده سبک زندگی است

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که جهان‌بینی ما می‌تواند تعیین کننده سبک زندگیمان باشد، خاطرنشان کرد: امروزه التقاطی میان رسومات سنتی و اسلامی و ارمغان فرهنگ غربی در زندگی ما رخ داده است که وضع زندگی افراد را دچار دگرگونی کرده است.

مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: کسی که جهان‌بینی مادی داشته باشد، سبک زندگی وی نیز مادی و دنیایی می‌شود و آن شخص که جهان بینی او الهی باشد، گرایش سبک زندگی وی نیز متأثر از دین خواهد شد.

وی با اشاره به راه برون رفت از معضلات زندگی غربی و مدگرایی‌ها و تنوع‌طلبی بیان داشت: برای رسیدن به حیات طیبه و زندگی اسلامی باید تمام امور مربوط به حیات و ممات خویش را از زندگی ائمه معصومین(ع) برگرفته و الگو قرار دهیم.

لذت از زندگی وابسته به عیش و نوش نیست

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: زندگی و لذت بردن از آن وابسته به عیش و نوش مادی نیست همچنانچه در کلام نورانی پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) مایه‌های دیگری برای لذت بخشی و عیش در زندگی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت رسول اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند «مداراة الناس نصف الایمان و الرفق بهم نصف العیش» مدارا کردن با مردم نصف ایمان و محبت به مردم نصف عیش و زندگی است؛ با این دیدگاه تلقی ما از زندگی متحول می‌شود.

مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در برخی از روایات ائمه معصومین(ع) وارد شده که بهره‌گیری بیشتر از حد کفاف سبب تباهی زندگی است؛ بنابراین آنان که روح قناعت در زندگیشان نبوده و دنیا گرا می‌شوند، به مرور زمان به تباهی خواهند رفت.

وی اضافه کرد: حضرت رسول اکرم(ص) در روایتی دیگر می‌فرمایند «الدنیا لأهلها من أخذ من الدنیا فوق ما یکفیه فقد أخذ حتفه وهو لا یشعر» کسی که بیش از کفاف زندگی از دنیا بهره ببرد، مرگ خود را طلب کرده در حالی که نسبت به آن بی توجه است.

قانون مترقی، مجریان صالح و گرایش مردم، بهترین راه سعادت

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: پیامبر اکرم(ص) در لحظات پایانی زندگی خود، مسلمانان را به ثقلین «کتاب خدا و عترت گرامی خویش» سفارش کرده و راه سعادت را تمسک مردم به قرآن کریم به عنوان قانون مترقی و اهل‌بیت معصومین(ع) به عنوان مجریان صالح معرفی می‌کنند.

وی افزود: برخی از فلاسفه معتقدند که بهترین راه سعادت قانون مترقی است و برخی دیگر می‌پندارند که مجریان صالح راه سعادت هستند اما اسلام قانون مترقی، مجریان صالح و گرایش مردم به این دو را بهترین راه سعادت می‌داند.

مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید از قرآن کریم به عنوان نقشه راه و اهل‌بیت معصومین به عنوان الگوهای برتر استفاده برد و جامعه را بسیج کرده و این آگاهی را به وجود آورد تا به درستی از این نقشه راه و الگوها استفاده شود.

لزوم ورود روحانیان برای تحقق سبک زندگی اسلامی

وی گفت: روحانیان باید برای تحقق سبک زندگی اسلامی به میدان آمده و اعتقادات، ارزش‌ها و قوانین و مقررات را به درستی برای جامعه بیان کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: برای تحقق سبک زندگی اسلامی نخست روحانیان باید بر اعتقادات و باورهای مردم سرمایه گذاری کرده، میان ارزش‌ها و ضدارزش‌ها تفاوت قائل شوند و رفتار و قوانین و مقرراتی که جامعه بر اساس آن زندگی می‌کند را به صورت اسلامی درآورد.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید ایمان مردم را تقویت کرد، قوانین و اصول را از قرآن استخراج و سیره اهل‌بیت معصومین(ع) بومی سازی کرد تا بتوان اصول ثابت اسلامی را بر زمان خود منطبق کنیم.

مبلغان سبک زندگی اسلامی باید خود نیز الگویی برای جامعه باشند

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: تمام کسانی که سعی بر اسلامی سازی سبک زندگی دارند به ویژه قشر روحانیت باید علاوه بر تسلط به قوانین و مقررات اسلامی، خود نیز بهترین الگو برای این سبک زندگی باشند چراکه در غیر این‌صورت هیچ یک از تبعات اثری نخواهد داشت.

مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور در پایان گفت: امروز باید هنر و رسانه ملی به کمک سبک زندگی اسلامی بیاید و نهادهای فرهنگی تمام امکانات تبلیغی خود را به سوی اسلامی سازی سبک زندگی هدایت و تربیت کنند./997/پ201/ج

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *