آغاز مراسم عزاداری حضرت سيدالشهداء (ع) در كشورهای مختلف جهان

88ba49f2-cb24-4c4e-b165-4abcfb360460

همزمان با فرا رسیدن ایام محرم‌الحرام ، مراسم عزاداري سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و ياران باوفايش از سوي نمايندگي هاي فرهنگي ايران با حضور عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) در كشورهاي مختلف جهان آغاز شد.

به گزارش  روابط عمومی جامعه المرتضی علیه السلام از خبرگزاری مهر، اين مراسم در كشورهاي ذيل برگزار شد:

صربستان
به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام حزن و اندوه در مصیبت جانکاه خامس آل عبا (ع) و یاران باوفایش در دشت نینوا ، هر شب آیین عزاداری و سوگواری همراه با سخنرانی جحت الاسلام حسین سیدی ساروی روحانی اعزامی از مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در محل اقامتگاه سفیر در بلگراد برگزار مي شود .

در مراسمی که به همین منظور طی دو شب گذشته و با حضور جمع قابل توجهی از کارکنان سفارت و رایزنی و اقشار ایرانیان مقیم و شیفتگان خاندان رسالت (ص) برپا شد ، پس از تلاوت قرآن و قرائت زیارت عاشورا ، جحت الاسلام سیدی ساروی ابعاد شخصیتی و فضائل اخلاقی و رفتاری امام حسین (ع) را برشمردند و پیرامون ویژگی های برجسته سید و سالار شهیدان و یاران وفادار ایشان به تفصیل به ايراد سخنراني پرداخت.

در این آیین پرماتم پس از ذکر مصیبت ، مداحان حسینی نیز با همنوایی و نوحه سرایی به عزاداری پرداختند .

قرقيزستان
مراسم عزاداری برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از سوم آبان ماه مصادف با شب اول ماه محرم ،ماه سراسر غم و اندوه با حضور محبان اهل بيت (ع) عصمت و طهارت، شيعيان آذري قرقيزستان، افغانستان،پاكستان،ایرانیان مقیم وکارکنان نهادهای ایرانی در مسجد امام علي (ع) شهر بيشكك برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد ، حجت الاسلام ايماني امام جماعت مسجد امام علی (ع) ابتداء این مصیبت عظمی را به امام زمان(عج) مراجع عظام و شیعیان تسلیت گفت وبا اشاره به آیه 207 شوره بقره افزود: اگرچه این آیه در خصوص حضرت امیر (ع) نازل شده اما منحصر به آن حضرت نیست و حضرت ابا عبدالله نیز نمونه و مصداق بارز این آیه است او جان خودش ، اصحاب و فرزندانش را در این راه فدا کرد تا قرآن بماند.

امام جماعت مسجد امام علی (ع) در فراز دیگری از سخنان خود در پاسخ به شبهاتی که بعضاً در ارتباط با گریه کردن برای امام حسین(ع) مطرح می کنند با اشاره به آیات، روایات قرآنی و سنت پیامبر(ص) گفت : عزاداری برای امام حسین(ع) ریشه قرآنی دارد.

وي تصريح كرد: پیامبر(ص) بعد از بازگشت از جنگ احد زمانی که دید مردم برای شهداء احد گریه می کنند گفت چرا برای حمزه سید الشهداء گریه ونوحه سرایی نمی کنید
امام جماعت مسجد امام علی (ع) همچنین به گریه یعقوب نبی (ع)در فراغ یوسف اشاره کرد و ادامه داد عزاداری و گریه برای امام حسین (ع) شعور دینی را افزایش می دهد و دین را زنده نگه می دارد.

ایمانی گفت: زمین کربلاً گنبد اسلام است این زمین پاک ترین زمین خداست امام جماعت مسجد امام علی(ع) در پایان سخنان خود شرکت در مراسم سوگواری برای سالار شهیدان را یک توفیق دانست و به همگان توصیه کرد از خدا بخواهیم تا این توفیق را نصیب مان کند.

بنگلادش
با فرارسیدن محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) رایزنی فرهنگی جمهوري اسلامي در داکا اقدام به برپایی خیمه عزای حسینی نموده است و طبق سنوات گذشته مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حسین ابن علی (ع ) از شب اول محرم با حضور خیل عظیم عاشقان آن حضرت در محل رایزنی برگزار و به مدت 12 شب ادامه دارد .

این مراسم هرشب با خواندن زیارت عاشورا آغاز و بعد به تناسب موضوع آن شب مجلس تعزیه ی ایرانی پخش و خلاصه آن برای عزاداران به زبان بنگالی توضیح داده می شود و در ادامه یکی از روحانیون به سخنرانی در خصوص فلسفه قیام امام حسین و فضایل شهدای کربلا و مصيبت مي پردازد. در شب اول محرم تعداد زیادی از برادران و خواهران اهل تسنن نیز شرکت کرده و همچون شیعیان به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

تايلند
به مناسبت به فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در تایلند به مدت ده شب مراسم سوگواری و عزاداری در حسینیه ولایت این رایزنی فرهنگی با سخنرانی مبلغ اعزامی حجت الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و مداحی ذاکر اهل بیت(ع) محمد منطقی برگزار مي شود.

این مراسم با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان و اعضا سفارت و مدرسه جمهوری اسلامی ایران و جمعی از ایرانیان مقیم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید ، قرائت زیارت عاشوراء ، سخنراني و نوحه خواني و مداحلي توسط ذكار اهل بيت (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون فلسفه نهضت حسینی(ع) و بیان اسلام حسینی(ع)سخنرانی کرد و گفت: روایاتی فراوانی در خصوص اقامه عزای حسینی(ع) داریم که بیانگر اسلام حسینی(ع) است که این روایات، اسلام حسینی(ع) را از اسلام یزیدی تفکیک می کنند و خود حضرت اباعبدالله (ع) نیز در وصیتشان به محمد حنفیه مبانی اسلام حسینی(ع) را از اسلام یزیدی تفکیک نموده اند.

وي اضافه کرد: تبيین اسلام حسینی(ع) و تمایز آن با اسلام یزیدی از مقوله هایی است که اگر به درستی بیان شود، حقانیت اسلام ناب محمدی(ع) محقق می شود و این از مباحثی خواهد بود که در طول این ده شب پیرامون آن برای حضار این مجلس حسینی(ع) بیان خواهند نمود.

زيمبابوه
مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) از روز شنبه 3 آبان 1393 با همكاري رايزني فرهنگي ايران در زيمبابوه و هيات امناء مسجد آل محمد (ص) در شهر حراره آغاز شد.

اين مراسم روحاني كه با حضور شيعيان بومي، لبناني، هندي، پاكستاني و ايراني برگزار شد ، پس از اقامه فريضه مغرب و عشاء با قرائت كلام الله مجيد و ترجمه آيات قرائت شده آغاز و سپس با زيارت پر فيض عاشورا توسط برادران ايراني و لبناني ادامه يافت.

در ادامه برنامه حجت الاسلام طالبي دارابي امام جمعه و جماعت مسجد آل محمد (ص) حراره در سخنان خود در خصوص نهضت عاشورا اظهار داشت:”درياره نهضت امام حسين (ع) و اينكه چرا آن حضرت قيام نمود سخن بسيار است. در ادبيات، نوشته ها و سخنراني‌ها عموما به چيزهايي پرداخته مي شود كه همه تقريبا با آن آشنا هستيم.

در پايان اين مراسم حجت الاسلام اخلاقي با ارائه مطالبي در خصوص اهميت عزاداري براي سيدالشهداء به دو زبان عربي و فارسي براي حاضرين به مرثيه‌سرايي پرداخت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *