نشست علمی «علوی پژوهی» با حضور اساتید برجسته ترکیه و ایران

در روز چهارشنبه 8 تیرماه 1401 جلسه‌ای با موضوع «علویون ترکیه» با حضور پروفسور «احمد تاشکین» از کشور ترکیه با 30 سال سابقه پژوهشی در این حوزه و استاد «سید ابوذر لب لبه چی» و همچنین اساتید برجسته شیعه‌پژوه و فرقه شناس در موسسه بین المللی المرتضی علیه اسلام برگزار شد. در این جلسه که حدود 4 ساعت به طول انجامید زوایای مختلف عقائد و جامعه شناسی علویون مورد بحث و بررسی قرار گرقت.

در ابتدای جلسه استاد تاشکین به چالش‌های علوی پژوهی پرداخت. ایشان اشاره داشتند که تحقیقات مستشرقین و دانش آموختگان غربی تلاش دارد شکافی بین فرقه‌های مسلمین ایجاد نماید و یک گروه را از دایره اسلام خارج کند؛ که متاسفانه عده‌ای در داخل بدنه مسلمین از ایجاد این شکاف‌ها ابراز رضایت می‌کنند. اگر یک غربی بگوید مثلا علویون مسلمان نیستند ما نباید خوشحال شویم؛

آقای تاشکین در رابطه با تاریخچه اسلام افزود: دین مبین اسلام منحصر به 1400 سال قبل نیست و از زمان حضرت آدم علیه السلام دین اسلام وجود داشته؛ ما چیزی به نام قبل از اسلام و بعد از اسلام نداریم و همه انبیای الهی مسلمان بوده‌اند.

سخنران جلسه گفت: علویون یک سیستم نظام‌مند در حوزه فقه و کلام ندارند و معتقدند معارف اهل بیت علیهم السلام در قلب بزرگان است و آن‌ها توصیه‌های اهل بیت علیهم السلام را در قلب خود پیاده کرده‌اند؛ تمرکز علویون بر مسائل تربیتی و اخلاقی و تفسیر باطنی از معارف دینی بوده و برای آن‌ها گزاره‌های اخلاقی بسیار اهمیت دارد. علویون به اصول دین معتقدند البته در جزییات اعتقادشان تفاوت‌هایی وجود دارد به عنوان نمونه آنان قائل به تحریف معنوی قرآن هستند و ارتباط با امام عصر ارواحنا فداه را از طریق امامزاده‌ها می‌دانند.

ایشان ضمن اشاره به اختلافات بین گروه‌های مختلف علوی در سوریه، ترکیه و عراق اشاره کرد بیش از پنجاه درصد آموزه‌های این گروه‌ها مشترک است.

این استاد اشاره داشت: علویون در باب مسئله مناسک و آیین‌های حسینی در ایام سوگواری آب گوارا نمی‌نوشند، به حداقل طعام اکتفا کرده استحمام نمی‌کنند و بعد از ظهر عاشورا به مناسبت سلامت ماندن حضرت زین العابدین نذری را به دیگران می‌دهند، آن‌ها قائل هستند که حادثه عاشورا باید قلب مومن را حزین نماید و آیین‌ها باید شخصی و قلبی باشند.

در طول و پایان جلسه اساتید و حاضرین سوالات و اشکالاتی را مطرح کردند که عمده آن‌ها مسئله چرایی نبود منابع و روش نظام‌مند علمی همچنین علل دوری علویون از فقه آل محمد علیهم صلوات الله بود که استاد تاشکین پاسخ‌هایی را ارائه نمودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *