گام جشنواره «هلهله فرشته‌ها» برای تحقق ازدواج آسان/ زنگ خطر آینده‌نگرانی به جای آینده‌نگری در خانواده‌ها

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی در نشست خبری جشنواره «هلهله فرشته‌ها» که امروز(یک‌شنبه 23 شهریور ماه) برگزار شد، گفت: ما برای پیشرفت و سلوک در امور مادی و معنوی باید به دو امر مجهز شویم، نخست داشتن یک سند چشم‌انداز و قانون کامل، جامع و هدفمند که براساس آن از تحجر نجات پیدا کنیم و اگر در زندگی خویش برنامه‌ای مدون داشته باشیم، دیگر تحیّر و سرگشتگی به سراغ ما نخواهد آمد.

وی افزود: تمام آسیب‌های زندگی روزمره امروزی به دلیل فقدان یک برنامه جامع، کامل و هدفمند است، لذا صحبت از قانونی است که فرسوده نشده و زمان او را از کارایی ساقط نمی‌کند، بنابراین ما معتقدیم چنین قانونی منحصر به فرد است و هر آنچه را که می‌خواهیم در آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) وجود دارد.

* با قرآن کریم صحبت از اموری است که لازمه زندگی است نه عارضه زندگی

این استاد حوزه ادامه داد: قرآن کریم بهترین قانون برای زندگی بشری است و صحبت از اموری است که لازمه زندگی است نه عارضه زندگی، از این رو دین برای تمام امورات زندگی بشری دارای برنامه است.

رئیس ششمین جشنواره جشنواره «هلهله فرشته‌ها» اظهار داشت: از دیگر مواردی که ما در زندگی به آن نیاز داریم داشتن الگوی مناسب است؛ امروزه آن چنان که باید و شاید از الگوها گفته نمی‌شود، از این رو رسانه باید یک خوش‌بینی نسبت به این قانون در مخاطب خویش ایجاد کند، چرا که دین می‌تواند، دین قدرت دارد و در طول تاریخ دیده شده افرادی که در سلوک دین گام نهاده‌اند، عموماً افرادی موفق هستند.

* سیره ائمه اطهار(ع) متدولوژی و سبک زندگی مناسبی برای ما است

وی ادامه داد: یکی از معضلات جامعه امروزی ایجاد ارتباط بین نسل‌ها و ارتباط صمیمی و تنگاتنگ میان افراد خانواده است و امام حسین(ع) بارها می‌فرمودند: خانه‌ای که رباب در آن نباشد من آن خانه را دوست ندارم، آیا نمی‌توان ابراز محبت به همسر که توسط امام حسین(ع) مطرح می‌شود، متدولوژی و سبک زندگی ما شود، لذا باید عمرمان را در مسیری صرف کنیم که ما را به مطلوب و مقصد برساند.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه در روایات اسلامی آمده است که به خاطر فقر و محدودیت نباید ازدواج را کنار گذاشت، گفت: اگر در زندگی خویش به قرآن اعتماد نکنیم، آیا می‌توان به سندی محکم‌تر از قرآن کریم استناد کرد و متاسفانه ما سخنان جامعه‌شناس و روانشناس را به آسانی می‌پذیریم، اما حرف خداوند متعال را نمی‌پذیریم.

* در عموم خانواده‌ها آینده‌نگرانی وجود دارد نه آینده‌نگری

وی با اشاره به کمبود آرامش در خانواده‌ها ادامه داد: در عموم خانواده‌ها آینده‌نگرانی وجود دارد نه آینده‌نگری و این آینده‌نگرانی است که استرس وارد می‌کند و آرامش روحی و روانی افراد را از بین می‌برد، پیامبر خدا(ص) فرمود: هر که به منظور پاک نگه داشتن خود، ازدواج کند، بر خداوند است که او را یاری دهد، از این رو یکی از وظایف رسانه‌ها است که خوش‌بینی برای ازدواج را در سطح جامعه به وجود آورد.

این استاد حوزه با بیان اینکه آیا واقعاً می‌توان امروزه ازدواجی آسان داشت، عنوان کرد: مهریه کم انسان را به آرامش حقیقی سوق می‌دهد و در واقع با مهریه کم ساختمان عظیمی را با فونداسیون بسیار محکم توکل بر خدا برپا کرد.

وی در خصوص لحظات اجابت دعا اظهار داشت: در روایات اسلامی سه لحظه برای اجابت دعا عنوان شده است؛ بارش باران، نگاه محبت‌آمیز فرزند به والدین و جاری شدن خطبه عقد.

* جشنواره «هلهله فرشته‌ها» گامی در راستای تحقق ازدواج آسان

حجت‌الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: برای شروع ازدواج آسان ما جشنواره «هلهله فرشته‌ها» را راه‌اندازی کردیم. در مراسم ازدواج زوج‌های جوان معمولًا از لحظات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری می‌شود، چه زیباست که عروس و داماد سجاده‌ای را پهن کرده و به اتفاق هم نماز خود را بخوانند و از این لحظات نیز عکسبرداری شود، بنابراین دین می‌تواند علاوه بر ارائه الگو برای زندگی افراد نیز برنامه‌ریزی کند.

* سالروز ازدواج حضرت زهرا و حضرت امیر(ع) مناسبت آیینی و مذهبی مغفول مانده

در بخش دیگری از این برنامه علیرضا امیدواریان رئیس مرکز مشاوره عقیق و دبیر اجرایی جشنواره «هلهله فرشته‌ها» با اشاره به اینکه همزمان با فرا رسیدن اول ذی‌الحجه و سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت امیر(ع) جشنواره «هلهله فرشته‌ها» برگزار می‌شود که خیر کثیر و برکات این ازدواج می‌تواند تأثیرگذاری مناسبی را برای بخش فرهنگی جامعه داشته باشد.

وی افزود: این مناسبت آیینی و مذهبی در میان مردم مغفول باقی‌مانده بود و ما بر آن شدیم تا برای فضاسازی شادی مثبت جشنواره «هلهله فرشته‌ها» برگزار کنیم، چرا که بیش از 90 درصد از مردم دچار افسردگی بوده و از شادی مثبت به دور هستند.

دبیر اجرایی جشنواره «هلهله فرشته‌ها» گفت: گام اول این همایش، ازدواج مبنی بر عشق با حضور 110 دانشجوی نخبه و آگاه‌سازی نسل جوان برای ازدواج، نشان دادن الگوهای موفق ازدواج و گام دوم برگزاری جشن بزرگ پیوند آسمانی است که این برنامه همزمان با اول ذی‌الحجه در تاریخ 4 مهر ماه سال جاری با محوریت استان قم در حسینیه شهدا واقع در بلوار 15 خرداد شهرستان قم برگزار می‌شود.

* راه‌اندازی کاروان جهیزیه برای زوج‌هایی که توان ازدواج ندارند

امیدواریان راه‌اندازی کاروان جهیزیه به عنوان نماد همیاری و همبستگی با زوج‌هایی که توان ازدواج ندارند را گام بعدی جشنواره «هلهله فرشته‌ها» خواند و ابراز داشت: هر زوجی در هر استانی و در هر بخشی که توانایی ازدواج ندارد، مقدمات ازدواج آن ها به وسیله این جشنواره فراهم می‌شود، بدین ترتیب تهیه جهیزیه و ازدواج آسان در سطح شهر اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: جشن پایتخت آسمان با حضور کثیری از خواهران در روز دوم ذی‌الحجه با حضور سیما فردوسی روانشناس و کارشناس برنامه برگزار می‌شود و از حجت‌الاسلام سیدمحمدمسلم وافی که مبلغی فعال، 31 ساله و دارای 10 فرزند و 2 داماد نیز دعوت شده تا در این برنامه حضور یابد. همچنین محمدمسلم وافی دارای دو حُسن است؛ یکی زندگی بسیار آسان و ارتباط صمیمی با اعضای خانواده و دیگر اینکه الگوی خوبی در افزایش جمعیت است.

دبیر اجرایی جشنواره «هلهله فرشته‌ها» برگزاری کنگره شعر و مقاله با حضور اساتید صاحب فن، شاعران و نویسندگان و برگزاری جشن بزرگ جوانه‌ها را از دیگر بخش‌های جشنواره «هلهله فرشته‌ها» برشمرد و گفت: فرزندان مهم‌ترین ثمره ازدواج بوده و حضور آن‌ها گرمابخش خانواده است و ایجاد ارتباط فطری میان والدین و فرزندان، آشنایی آن‌ها با فرهنگ اهل بیت(ع) با حضور حجت‌الاسلام راستگو و دوربین فیتیله‌ای‌ها در قالب هنر و اهل بیت آموزش‌هایی را ارائه می‌دهند.

* فعالیت مرکز ملی مهارت‌های زندگی با چهار بخش تخصصی

وی گام پنجم را برگزاری همایش «ازدواج، سایبان عفت» و «ازدواج، سایبان غیرت» ویژه دختران و پسران دانست و بیان داشت: جشن بزرگ همبستگی به تسهیل امور ازدواج نیازمندان اختصاص دارد و باید تشکل‌های غیردولتی و مردمی وارد زندگی مردم شده و نسبت به تسهیل ازدواج در محله، دوستان و خویشاوندان نیازمند خویش تلاش کرده و موجب همبستگی و همدلی در امر ازدواج آن‌ها شوند.

امیدواریان از تشکیل مرکز ملی مهارت‌های زندگی خبر داد و گفت: مرکز ملی مهارت‌های زندگی از دو سال پیش به صورت رسمی و از چهار سال پیش به صورت غیررسمی تشکیل شده و مرکز مشاوره تخصصی ازدواج کشور را بنا نهادیم و با فضای فکری که در اتاق فکر این مرکز برقرار است معتقدیم، اگر تمام دستورات روانشناسان در قالب دستورات دین عملی شود می‌توان به نتیجه برسد که کارشناسان محبوب مردم در مرکز ملی مهارت‌های زندگی خدمت خواهند کرد و همچنین این مرکز ابتدا در قم و تهران و سپس در چهار بخش تخصصی آموزش به پزشکان، پژوهش، تولیدات مکتوب و نرم‌افزاری، درمان به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی افزود: تلاش ما این است تا سال آینده افتتاحیه جشنواره «هلهله فرشته‌ها» را در تهران برگزار کنیم تا به صورت ملموس شاهد تأثیرات آن در جامعه باشیم.

*جشنواره «هلهله فرشته‌ها» تلاش می‌کند اندیشه و فکری مبتنی بر اعتقادات مذهبی ایجاد کند

سیدمحسن میرداماد در بخش دیگری از نشست با اشاره به دلایل بالا رفتن سن ازدواج جوانان اظهار داشت: بالا رفتن سن ازدواج در جوانان ریشه در مباحث فرهنگی و دینی، فکری و اقتصادی دارد که ما تلاش می‌کنیم تا در حوزه فرهنگی و دینی با برگزاری جلسات سبک زندگی دینی و عمل به دستورات قرآن، در حوزه فکری، ارائه خدمات مشاوره‌ای و مهارت‌های زندگی، در حوزه اقتصادی ارائه خدمات امدادی بپردازیم، همچنین تشکیل ستاد تهیه جهیزیه از جمله فعالیت‌های جانبی این جشنواره به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه 110 جهیزیه کامل به زوج‌های جوان نیازمند اهدا می‌شود، گفت: در فضای کشورمان عمیقا نیازمند یک فضای شاد دینی هستیم از این رو اگر برخی حرکات را در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم که روحیه دینی ما را جریحه‌دار کرده و منجر به هنجارشکنی‌های اجتماعی می‌شود، به دلیل کمبود فضای شاد و زیبا است که ما در جشنواره «هلهله فرشته‌ها» تلاش می‌کنیم اندیشه و فکری مبتنی بر اعتقادات مذهبی ایجاد کنیم، همچنین در گام اول تهیه جهیزیه برای دختران و گام بعدی در راستای استقلال و توانمند کردن پسران برای تشکیل یک زندگی خواهد بود.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *