نخستین پیش نشست همایش بین المللی گردشگری و معنویت در جامعه المرتضی برگزار شد

نخستین پیش نشست سومین همایش بین المللی گردشگری و معنویت هشتم خرداد با حضور فعالان عرصه گردشگری در سالن کنفرانس جامعة المرتضی(ع) برگزار شد.

ضرورت برنامه ریزی و مدیرت صحیح در عرصه گردشگری
بر اساس این گزارش، آقای پیمان دبیر علمی این پیش نشست در این جلسه با اشاره به ضرورت برنامه ریزی و مدیرت صحیح در عرصه گردشگری گفت: اگر این موضوع سامان پیدا کند اثر آن را می توان در شکوفایی تبلیغ و ترویج مکتب اهل بیت(ع) و ارائه چهره حقیقی جامعه شیعی مشاهده کرد.

وی افزود: ما از اهداف کنگره گردشگری و معنویت استقبال کرده ایم و در همین راستا قبل از برگزاری همایش اصلی قصد داریم 6 پیش نشست را با حضور اساتید برجسته برگزار کنیم تا همایش اصلی با بنیه های علمی وزین برپا شود.پیمان خاطرنشان کرد: امیدواریم که مراکز حوزوی، علمی و فرهنگی در قم با ارائه نقطه نظرات و مقالات علمی بتوانند در این عرصه نقش مهمی را ایفا کنند.

تاریخچه سیر گردشگری از مادی به معنوی
همچنین خانم مهدیه شهرابی فراهانی دبیر کمیته علمی کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت نیز در این پیش نشست با اشاره به تاریخچه موضوع گردشگری اظهار داشت: با توسعه صنایع مختلف بعد از جنگ جهانی دوم در دهه 1950 و 1960 میلادی که گردشگری به عنوان یک صنعت مطرح شد، کشورهای توسعه یافته از آن به عنوان یک منبع و ابزاری برای توسعه استفاده کردند و صرفاً به عنوان یک منبع اقتصادی مطرح بود.

وی با اشاره به این که کشورهای توسعه یافته بیشتر به جنبه های مادی گردشگری توجه می کنند، مطرح کرد: این کشورها به گردشگر به عنوان نیروی ممحرک چرخه اقتصادی می نگرند.

شهرابی فراهانی با بیان این که پس از گذشت مدتی سفرهای زیارتی نیز به عنوان سفرهای گردشگری مطرح شد و اتفاقاً از پررونق ترین سفرها در جهان معرفی شد، ابراز داشت: در این سفرها گرایش های بسیاری صورت گرفته است که سازمان های گردشگری آن ها را با تعجب مطرح می کنند.

دبیر کمیته علمی کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت ادامه داد: این موضوع سبب شد تا برخی محققان و پژوهشگران با مشاهده علاقه ادیان مختلف برای بازدید از مکان های مذهبی ادیان دیگر بحث گردشگری معنوی را مطرح کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی برگزاری کنفرانس اول و دوم گردشگری و معنویت پرداخت.

قاطبه توریست هایی که با آن ها مواجه هستیم در برابر دین و خداوند موضع ندارند.
حجت الاسلام میرفندرسکی نیز در این نشست علمی با بیان این که قاطبه توریست هایی که با آن ها مواجه هستیم در برابر دین و خداوند موضع ندارند، گفت: سوال هایی که اکثر توریست ها می پرسند راجع به مباحث بحران هویت و انسان شناختی است و به آسانی از این زمینه می توان آن ها را وارد موضوع خداشناسی کرد.

فعال عرصه گردشگری و معنویت افزود: فضاهای معنوی سبب می شود که حتی آتئیست ها نیز در برابر مسلمانان و متدینان احساس پوچی کنند و به دین گرایش پیدا کنند.

وی برخی از فعالیت های جامعة المرتضی(ع) را طی یک دهه فعالیت در عرصه گردشگری و معنویت این گونه توصیف کرد: تولید محتوا برای توریست ها، تربیت و تعلیم کارشناسان پاسخگویی به سؤالات توریست ها به زبان های مختلف و برگزاری تورهای علمی و مذهبی برای توریست ها از فعالیت هایی است که از سوی این مجموعه در زمینه گردشگری انجام شده است.

ماهیت گردشگری
همچنین حجت الاسلام زادهوش در این همایش با اشاره به این که واژه گردشگری در زمان ما غالباً برابر با تفنن، تنوع، تغییر آب و هوا، گذراندن هرچه بهتر مرخصی ها و دیدن عجایب و زیبایی ها است، گفت: این موضوع مرهون فناوری هایی است که توانسته است از مشقت سفر بکاهد؛ گرچه نفس سفر همواره مشکلات و ناهمواری های بیشماری به همراه دارد و به قول حدیث شریف «السفر قطعة من العذاب».

رییس جامعة المرتضی افزود: از چند دهه اخیر که به عقب بازگردیم رنج های طاقت فرسای سفر از ناامنی و بیماری و بی پولی گرفته تا طول زمان لازم برای یک جابه جایی هیچکس را به هوس نمی انداخت تا بخواهد صرفاً فقط برای تفرج و شرکت در یک مراسم جشن و یا دیدن یک اثر معماری خود را به آب و آتش سفرهای چندماهه و گاه چندساله بیافکند.

وی خاطرنشان کرد: پس این همه سفرنامه ها و آثار مکتوب و غیرمکتوب که تنها بخش کمی از شواهد بجای مانده از سفرهای قدیم به شمار می آیند و ستاره های مهمی در آن می درخشند حکایت از انگیزه هایی فراتر از چشم و هم چشمی و اهدافی بلندتر از زنگ تفریح دارد.

اصل انگیزاننده سفر و گردش، روح است
ایمانی خوشخو نیز در ادامه با بیان این که باید در مقابله با آسیب ها فعالانه عمل کرد، عنوان داشت: به عنوان مثال بسیاری از گروه های ارکست و موسیقی را می توان با اندکی تغییر در مضامین شان به عنوان گروه های موسیقی ارزشی معرفی کرد، اما متأسفانه این موارد از دیدگاه مسؤولان مغفول می ماند و با رویکردهای منفعلانه آسیب ها را چندبرابر می کنند.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های گردشگری در جهان اظهار داشت: معنویت در گردشگری را باید احیا کرد، زیرا محور گردشگری انسان است و انسان نیز از دو بعد روحانی و جسمانی تشکیل شده است؛ متأسفانه در گردشگری تنها به بعد جسمانی توجه شده و از بعد روحانی غفلت ورزیده شده است.

وی با اشاره به این که اصل انگیزاننده سفر و گردش، روح است، بیان کرد: انسان در پاسخ به نیازهای روحی خودش محل زندگی خود را برای چند روز ترک می گوید و در گردش خواه یا ناخواه وارد فضاهای مختلف که می شود نوعی معنویت گرایی را در خود احساس می کند که اگر ما از این فرصت استفاده کنیم می توانیم او را وارد عرصه معنویت و دین کنیم.

لازمه رشد و کمال انسان روشن شدن چشم باطن بین است
حجت الاسلام ایمانی خوشخو نیز در بخش دیگری از این جلسه اضافه کرد: اگر معنویت در گردشگری به یک رویکرد تبدیل شود، بی تردید گردشگر در هر جا حاضر شود تجربه معنوی خواهد داشت؛ این کار در جهت پایدار کردن صنعت توریسم نیز اثرگذاری بسزایی دارد.

این فعال عرصه معنویت در گردشگری خاطرنشان کرد: برای نهادینه سازی معنویت در گردشگری باید به دنبال مفاهیم مشترک بگردیم و بر اساس آن کدهای جهانی را تنظیم کنیم.

وی لازمه رشد و کمال انسان را از دیدگاه اسلام و سایر ادیان و مذاهب روشن شدن چشم باطن بین دانست و ابراز کرد: ما باید سعی کنیم تا در حقیقت گردشگران با چشمی ورای چشم ظاهربین به حقایق هستی بنگرند و پا به عرصه عالم معنا بگذارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *