مهم‌ترین کارکرد‌ جشنواره ادبیات داستانی بسیج/ آسیب‌های جشنواره‌های ادبی

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد شاکری نویسنده و رئیس انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان، گفت: جشنواره‌های ادبی و به خصوص داستانی در کشور ما در دو دهه گذشته رشد چشمگیری داشتند. این رشد به خصوص به لحاظ کمی قابل توجه است.

وی در ادامه افزود: همچنین در میان انبوه جشنواره‌ها، جشنوار‌ه‌های موضوعی در سطح استانی و ملی و جشنواره‌هایی با قالب‌های مختلف قابل شناسایی است. افزایش کمی از یک طرف می‌تواند خبر خوبی برای ادبیات داستانی باشد و این در حالی است که جشنواره باید در حمایت از استعدادها، کشف چهره‌های جدید، تولید داستان و البته چهره‌سازی استعدادهای خوب معنا پیدا کند.

وی با توجه به آسیب‌هایی که جشنواره‌های مختلف ادبی را تهدید می‌کند، عنوان کرد: رقابت جشنواره‌ها نه در ساحت داستان نویسی  بلکه در رونق بخشیدن به جوایز جشنواره است. همچنین نگاه کمی به جشنواره‌ها از جمله آسیب‌هایی است که بسیاری از جشنواره‌ها را تهدید می‌کند. از طرفی دیگر تعداد نویسندگانی که به صورت جدی مشغول نوشتن هستند، کم است. بنابر این یک جشنواره در راستای اهداف خود باید بتواند نویسندگان جدید را به نوشتن تشویق و ترغیب کند و حتی به گونه‌ای عمل کند که نویسندگان حرفه‌ای نیز به شرکت در جشنواره‌ها و حضور در آن تشویق شوند. این در حالی است که معمولا برنامه‌های اجرایی جشنواره‌ها در کشور ما غالبا یک برنامه تک ساحتی است و مجموعه‌های مختلف در حوز‌ه‌های ادبیات تمام توان خود را صرف راه‌اندازی جشنواره می‌کنند.

نویسنده «انجمن مخفی» درادامه خاطر نشان کرد: البته جشنواره ممکن است به عنوان یکی از برنامه‌های حوزه ادبیات داستانی اجرا شود، اما برای موفقیت بیشتر یک جشنواره فرهنگی و ادبی اجرای برنامه‌های مهم‌تری مانند آموزش داستان نویسی، کمک به جریان نقد، تامین متون نظری و مولفه‌های دیگر ضروری به نظر می‌رسد که عموما در جشنواره‌ها دیده نمی‌شود.

وی به مزیت‌های جشنواره ادبیات داستانی بسیج اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از تفاوت‌های جشنواره ادبیات داستانی بسیج با دیگر جشنواره‌ها دراین است که این جشنواره تنها جشنواره‌ای است که در دو مرحله برگزار می‌شود. یک مرحله، مرحله استانی است که استان‌ها برنامه خاص خودشان را دارند و دیگر اینکه بعد از مرحله استانی آثار در مرحله ملی نیز بازنگری می‌شوند و مورد داوری مجدد قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: ساختار کلی‌تری در انجمن‌های ادبیات داستانی بسیج وجود دارد و آن اینکه انجمن‌های  ادبیات داستانی همواره برنامه‌های متعددی در راستای اهداف فرهنگی خود دارند. برگزاری جشنواره یکی از این اهداف است که در کنار آن آموزش، سفر، برگزاری کارگاه‌های نویسندگی، جلسات نقد و بررسی و … نیز وجود دارد و همه این‌ها مجموعه‌ای است که در کنار یکدیگر نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی در ادامه یاد آورشد: معمولا در اکثر جشنواره‌ها کار بدین شیوه است که نخست فراخوان داده می‌شود و افراد داستان‌های خود را به آن جشنواره می‌فرستند و این به این معنا است که برگزاری جشنواره بدون ایجاد زمینه‌های لازم، برنامه‌ای ناقص است و این در حالی است که انجمن‌های بسیج در جامعه برنامه‌های متعددی دارند. بنابراین به لحاظ ساختاری اگر نگوییم که جشنواره داستانی بسیج بهترین است اما می‌توانیم عنوان کنیم که این جشنواره بهترین گزینه‌ها در مقابل دیگر جشنواره‌ها است.

شاکری با اشاره به اینکه می توان پیشنهادات متعددی برای بالا بردن سطح کیفی جشنواره داستان بسیج ارائه داد، اضافه کرد: گاهی ارتقای کمی جشنواره‌ها گامی مطلوب است. یک جشنواره باید بتواند در بین نویسندگان کمتر آشنا، انگیزه ایجاد کند. زیرا نویسندگان حرفه‌ای همیشه داستان می‌نویسند و داستان‌نویسی این افراد متوقف به برگزاری جشنواره‌ها نیست. بنابراین نویسندگان حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای برای آموزش منتظر برگزاری جشنواره نمی‌مانند زیرا شناخته شده هستند.

وی تصریح کرد: در جشنواره ادبیات داستانی بسیج هنرمندان، نیمه حرفه‌ای‌ها و غیر‌حرفه‌ای‌ها دیده می‌شوند در حالی که معمولا جشنواره‌هایی مانند کتاب سال برای حرفه‌ای‌ها است. اما در نگاه ما هدف این است که نویسندگان واقعی کشف شوند و با برگزاری جشنواره این استعدادها شناسایی می شوند، از این رو باید بیشترین کار برای تقویت استعدادهای واقعی نویسندگی صورت گیرد.

رییس انجمن ادبیات داستانی بسیج، خاطرنشان کرد: یک نویسنده برای رقابت، نیازمند آموزش است. از این رو یکی از کارکردهای جشنواره ما این است به این سمت حرکت کنیم. نکته دیگر در بحث و اجرا و معرفی هم باید کسانی که شرکت می‌کنند رها نشوند و همواره به نوشتن و حضور تشویق شوند.

شاکری درپایان مهم ترین کارکرد ادبیات داستانی بسیج را معرفی صدایی دانست که از جریان ادبیات متعهد دارد به گوش می‌رسد و گفت: همنوایی با ادبیات داستانی متعهد و بازخورد بیرونی یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ما است، زیرا یکی از اصیل‌ترین جریان‌های انقلاب اسلامی جریان بسیج است. بنابراین وظیفه ماست که یک صدای خالص را به گوش ادبیات برسانبم که مشهور به اغراض سیاسی، شبه روشنفکری و یا مشهور به چیزهای دیگر نباشد که اگر این صدای خالص برخاسته از انقلاب به گوش ادبیات برسد بی‌تردید به دلیل خلوصی که دارد تاثیر خودش را خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *