طراحی پایگاه اطلا‌ع‌رسانی قرآنی ویژه غیرعرب‌زبان‌ها

2014-635526892868252784-825

همایش بین‌المللی «چاپ قرآن؛ واقعیت‌ها و چشم‌اندازها»، در مدینه منوره در حالی به کار خود پایان داد که طی آن بر ضرورت طراحی پایگاه اطلاع‌رسانی قرآنی ویژه غیرعرب‌زبان‌ها تأکید شد.

همایش بین‌المللی «چاپ قرآن؛ واقعیت‌ها و چشم‌اندازها» که با همکاری مجمع چاپ و نشر قرآن «ملک فهد» در مدینه منوره برگزار شد؛ پنج‌شنبه، ششم آذرماه، به پایان رسید.

در جلسه نخست سالن اول این همایش که به ریاست «عبدالعزیز بن‌عبدالله حنفی» بود، چهار مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نخستین مقاله «دیجیتالی کردن قرائت‌های قرآنی؛ بررسی تطبیقی» نام داشت و توسط «بدر محمود مصطفی ابراهیم» ارائه شد.

مقاله دوم با نام «پیشنهاد طراحی سایت الکترونیک جهت نشر قرآن کریم برای غیرعرب‌زبان‌ها» نیز توسط عبدالمولی السید ابوخطوه»، ارئه شد، و مقاله سوم این سمینار با عنوان «نشر الکترونیک قرآن؛ سازوکارها و موانع» توسط «عبدالله محمد الانصاری»، ارائه شد.

همچنین مقاله چهارم این جلسه «فناوری‌های نوین و چندرسانه‌ای و تأثیر آن در نشر قرآن کریم» نام داشت که توسط «فادی محمود الریاحنه» ارائه شد.

اما در جلسه نخست سالن دوم این همایش که به ریاست « فلاح بن محمد الصغیر» برگزار شد، چهار مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مقاله نخست با عنوان «آشنایی با دست‌نوشته‌های قرآنی مراکش» نام داشت که به بررسی تطبیقی نمونه‌های خطی در این زمینه اختصاص داشت و توسط «سلیمه یحیاوی» ارائه شد. مقاله دوم توسط «عمرو جمعه با نام «بازخوانی متن قرآن به‌صورت الکترونیک» نام داشت.

مقاله سوم این سمینار نیز توسط «معتزبالله السعیدطه» با عنوان «گامی به سوی ساخت دستگاه الکترونیک تصحیح املائی نسخه‌های دیجیتالی قرآن» ارائه شد و مقاله چهارم نیز با نام «نسخه دیجیتال قرآن کریم» توسط «مصطفی جاد الحق محمد» ارائه شد.

یادآور می‌شود، در این همایش که از سه‌شنبه، 4 آذرماه آغاز شد و تا پنج‌شنبه 6 آذر ادامه داشت، شماری از نمایندگان مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در حوزه قرآن از مناطق مختلف جهان حضور داشتند و پژوهش‌های مختلفی با محوریت چاپ قرآن ارائه دادند.

ایکنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *