ضرورت همراهی تحصیل و خدمت برای طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران خراسان در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد، نشاط در تحصیل را یکی از عوامل موفقیت دانست و گفت: برای فرد محصل، افزون بر استعداد، تولید نشاط، بزرگترین عامل موفقیت است.

 

وی افزود: نشاط عامل تأیید انگیزه است و جلوی فرسایش در عرصه تحصیل را می گیرد در حالی که اکنون برنامه هایی که برای تولید نشاط محصل انجام می شود، یا مولد نشاط نیست و یا موقت است.

 

اهمیت نشاط در تحصیل علم

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که نشاط مداوم، نیازمند فعالیت های علمی درسی است که خواستگاهش انگیزه انسان است، افزود: هیچ عرصه ای مانند طلبگی از نشاط برخوردار نیست زیرا خواستگاهش انگیزه انسان است و آمیختگی خاصی با ایمان و اعتقاد دارد طلبه با گرایش قلبی که نسبت به پیامبر و اهل بیت(ع)، آمادگی خود را در خدمتگزاری ایشان اعلام می کند.

 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: در کانون اندیشه طلبه باید خدمتگزاری به دین و امام زمان (عج) مطرح باشد و اگر غیر از این باشد بدبخت ترین انسان ها خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به اهداف مادی و مقاصد اجتماعی- سیاسی اهدافی است که از طریق طلبگی قابل وصول نیست؛ هر چقدر سطح معلومات طلبه نسبت به جریان فکری دین بیشتر باشد، او  توانمندی و کاربرد بهتر و مقدس تری در خدمت به امام زمان انجام می دهد.

 

بانوان طلبه افق علمی خود را وسیع تر ببینند

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که اگر انسان با باور به امام زمان(عج) روزگارش را بگذراند، عالمی دارد که هیچ دانشجویی در سایر رشته های تحصیلی آن را ندارد، گفت: یکی از مشکلات بانوان طلبه، کوتاه دیدن افق تحصیل شان است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: حوزه علمیه می خواهد مجتهد و نخبه دینی پرورش دهد و تحول اخیری که در برنامه درسی خواهران اعمال شده است نیز با همین هدف بوده که البته باعث نارضایتی مدیران از تساوی دروس در حوزه خواهران و برادران شده است.

 

وی افزود: در درس خواندن بین زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ حجم معلومات خواهران و برادران یکی است چون هر دو یک مدرک دریافت می کنند.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: منشاء رفتار خواهران در رابطه با تحول برنامه درسی ناشی از کوتاه اندیشی آن ها است که باید رشد کنند به گونه ای که افزون بر تربیت فرزند و همسرداری در خدمت دین باشند زیرا طلبگی نوعی جهاد است.

 

وی تأکید کرد: طلاب باید بنا بر اصولی تشکیل خانواده دهند که با رسالتشان تطبیق داشته  و منطبق با انگیزه و با محوریت زندگی باشد.  گستره اثرگزاری بانوان از آقایان بیشتر است.

 

ضرورت همراهی تحصیل و خدمت

 

امام جمعه مشهد با بیان این که رشد بینش اجتماعی و سیاسی بانوان طلبه بیشتر از رشد تحصیلات آن ها است، افزود: مساله مهم موقعیت شناسی است زیرا در دنیایی قرار داریم که همه قدرت های دنیا درصدد براندازی ما و دین ما هستند و روزی موفق می شوند ما را شکست دهند که دین ما را براندازند بنابراین طلبه ها باید برای مقابله مجهز باشند.

  

آیت الله علم الهدی با بیان این که بخش عمده فضای مجازی را جریان های لائیک و مهاجم به دین تصرف کرده اند، یادآور شد: طلبه باید در کنار تحصیل، خدمت هم داشته باشد؛ طلبه ابتدا خدمتگزار می شود بعد تحصیل می کند زیرا عالَم طلبگی، عالم تحصیل ضمن خدمت است نه خدمت بعد از تحصیل./930/پ202/ب5 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *