ضرورت توجه طلاب به مناظره‌های علمی و مهارت‌های تبلیغی

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بر توجه طلاب به مهارت‌های تبلیغی و مطالعاتی تأکید کرد و گفت: افرادی که جدید وارد حوزه شده‌اند و می‌خواهند در آینده مدرس شوند و یا وظیفه‌ تبلیغ دین را به عهده بگیرند، بدانند که یک توفیق الهی نصیب آنها شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به آیه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»، افزود: خداوند به طلاب جوان عنایت کرده است که در این مسیر قرار گیرند، همان‌گونه که اذن داده در خانه‌هایی رفعت یابند و یاد و نام الهی مطرح شود.

 

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه خانه‌ای که در آن یاد الهی، تبلیغ دین و دعوت به راه خدا شود ویژه است، گفت: در سوره فصلت می‌خوانیم که گفتار چه کسی بهتر از کسی است که مردم را به خدا دعوت می‌کند و خودش هم اهل عمل صالح است.

 

وی از طلاب علوم دینی خواست که ارزش و قدر خود را بدانند و گفت: ممکن است هرکسی در سال‌های اول با این فکر که اگر می‌رفتم فلان رشته یا فلان کار بهتر بود دچار اشتباه شود، اما باید دانست که طلبگی و همکاری با انبیا و اولیای الهی با هیچ کاری قابل مقایسه نیست.

 

حجت‌الاسلام کلباسی فرصت تحصیل را یک فرصت محدود خواند و ابراز کرد: این گونه نیست که انسان در همه ایام عمر یا ایام جوانی و نوجوانی بتواند تحصیل کند؛ فرصت محدود است و از این فرصت محدود باید به خوبی استفاده شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیازهای امروز جامعه و جهان از طلاب علوم دینی خواست که هرچه بیشتر، عمیق‌تر و دقیق‌تر درس‌ها را بخوانند، به مهارت‌های تبلیغی و مطالعاتی توجه کنند و گفت‌وگو و مناظره را در نظر بگیرند.

 

حجت‌الاسلام کلباسی اظهار داشت: موفقیت در مسیر طلبگی مرهون توکل بر خدا است که اگر کسی در این مسیر به دنبال عنوان،‌ مدرک و مانند آن باشد سخت در اشتباه است؛ طلبه در این مسیری که گام برمی‌دارد زمانی موفق است که بر خدا توکل کرده، انگیزه درونی داشته و بخواهد مروج، مبلغ و مدافع دین باشد.

 

وی با بیان این که مدرک هیچ اصالتی ندارد و اصل توانمندی و رسیدن به علم و دانش است، گفت: امروز بیش از هر روز دیگر جامعه ما نیازمند مبلغان، استادان و طلابی است که هدف را به خوبی شناخته به خدا اعتماد دارند و در این مسیر الهی گام برمی‌دارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در دنیایی که به تبلیغات ضد دینی و انحرافات مختلف آلوده شده است، مردم تشنه آب زلالی برای تطهیر فکر و اخلاق خود هستند و این آب زلال را هرجا پیدا کنند مشتاق و عاشق او خواهند شد.

 

وی با اشاره به تلاش حوزه در مقوله‌های فرهنگ، ارتباطات و تبلیغات، گفت: فعالیت‌های حوزه در مقوله‌های نامبرده نیاز به توسعه دارد، این تلاش‌ها مقابل نیازها درصد کمی پاسخ‌گو است و باید تلاش بیشتر شود و توسعه‌های کمی و کیفی بهتری صورت بگیرد.

 

حجت‌الاسلام کلباسی برگزاری کرسی دروس اخلاق و تفسیر را در حوزه ضروری خواند و گفت: به یقین اگر به قرآن پرداخته شود تمام آنچه مورد نیاز حوزه است از قرآن نشأت خواهد گرفت، همچنان که فقه ما از قرآن و عترت تغذیه می‌شود.

 

مدیر مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: قرآن باید محور اصلی و اساسی در حوزه باشد که اگر چنین شود، بخش‌ها و شاخه‌های مختلف علمی به ویژه در علوم انسانی می‌توانند بهره بیشتری از قرآن ببرند و اینها ظرفی برای مصرف کردن ایده‌های قرآن باشد.

 

وی با بیان این که در مقوله اخلاق و تفسیر گام‌هایی در حوزه برداشته شده اما باوجود زحمات بسیاری که بزرگان کشیده‌اند تا نقطه مطلوب و جایگاه حقیقی آن فاصله بسیار است، گفت: تخلق به اخلاق عملی برای مبلغ دین ضروری است./920/ت302/س

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *