شناخت شیعه و بهبود تجربه زیارت «پیشران‌ها و محدودیت‌ها»

 زیارت و سفر زیارتی شاید برای ما شیعیان ایرانی، یک موضوع بدیهی و عادی زندگی روزمره باشد؛ که هر زمان اراده کنیم در شهرهای زیارتی همچون مشهد، قم، شیراز، اصفهان و تقریباً در اکثر شهرهای ایران و حتی عتبات عالیات به زیارتگاه امامان معصوم و یا امامزادگان علیهم السلام مشرف شویم. این مساله به یک امر عادی و دست یافتی در زندگی شیعیان ایران و حتی برخی از کشورهای منطقه تبدیل شده است؛ اما…

اما در برخی از کشورهای همسایه، گروه‌هایی از مذهب شیعه زندگی می‌کنند که نه تنها با زیارت و آداب آن آشنا نیستند، بلکه شناخت درستی از شیعه اثنا عشری ندارند و این امر باعث شکاف عمیقی در باورهای آنان و فرهنگ زیارت شده است.

در همین راستا موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام، با سال‌ها پژوهش و آسیب شناسی در این زمینه، اقدام به برگزاری دوره‌های شیعه شناسی در قالب «توسعه زیارت بین الملل» نمود.

این دومین دوره برگزار شده شیعه شناسی در قالب توسعه زیارت بین الملل از سال گذشته تا کنون است.

در این دوره نیز همچون سال گذشته میزبان گروهی 9 نفره از علویان ترکیه بودیم که به مدت 3 روز در شهر مقدس قم در دوره شیعه شناسی شرکت نموده و به همت اساتید برجسته با شیعه و باورهای شیعه آشنا شدند.

میهمانان از برنامه برگزار شده بسیار شگفت زده شده بودند و در برخی از برنامه‌ها و دیدارها مخصوصاً دیدار با آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، احساسات بر آنها غلبه می‌کرد و نمی‌توانستند مانع سرازیر شدن اشک‌هایشان بشوند.

از دیرباز علویان در طول تاریخ مورد ظلم واقع میشدند و این امر باعث شد تا آنان به تقیه روی بیاورند؛ به حدی که اکنون میان باور علویان و شیعیان تفاوتهای زیادی وجود دارد. اما نقطه اشتراک علویان با شیعیان، قلب مملو از عشق اهل بیت و امیر المومنین علی علیه السلام است که باعث شده تا ارتباطی موثر و امید آفرین در مسیر تحقق امر فرج مولا صاحب الزمان بر قرار گردد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *