شرایط نه چندان خوب برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از در که وارد نمایشگاه شدیم رفتیم سراغ باجه اطلاعات و خواستیم آمار تعداد غرفه‌ها را بدهد که گفت نداریم! بروید سراغ غرفه ارشاد، از آنها خواستم بروشور و یا لااقل اطلاعاتی مبنی بر تعداد غرفه‌ها ارائه بدهند که آنها هم با پاس‌کاری ما را ارجاع دادند به باجه اطلاعات! خلاصه فهمیدیم بهتر است اطلاعات کلی را از فضای مجازی بگیریم.

دهمین نمایشگاه کتاب اصفهان پانزدهم شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان با حضور 500 ناشر در 350 غرفه از سراسر کشور افتتاح شد و عصر امروز نیز به کار خود پایان می‌دهد.

یکی از این غرفه‌داران که معلوم بود مردی اهل کتاب و علم بود، گفت: این نمایشگاه از شنبه تا پنج‌شنبه دایر است در حالی که یک روز جمعه هم باید به آن اضافه می‌شد تا مردم فارغ از ساعات کاری و در یک روز تعطیل بتوانند به نمایشگاه بیایند و کتاب بخرند.

وی افزود: زمانی که به مسئولان این ایراد را تذکر دادیم در جواب گفتند جمعه که تعطیل است! در حالی که دقیقاً همین تعطیلی است که برای نمایشگاه مفید است و بازدیدکنندگان بیشتری در روز تعطیل به نمایشگاه می‌آ‌مدند.

یکی از غرفه‌داران عدم مدیریت کل سیستم، عدم هماهنگی در برنامه‌ریزی و عدم شماره‌گذاری راه‌روها و غرفه‌ها را از دیگر مشکلات این نمایشگاه خواند و افزود: نمایشگاه از ساعت 12:30 تا 16 تعطیل می‌شود و این درست زمانی است که مخاطب می‌تواند فراغتی برای خرید کتاب پیدا کند.

اما غرفه‌دار دیگری که از همدان آمده بود، ضمن گلایه از نحوه اطلاع‌رسانی برای برپایی این نمایشگاه گفت: اطلاع‌رسانی برای برپایی این نمایشگاه خیلی کم بود و ما خود غرفه‌داران در فضای مجازی تبلیغ کردند.

وی در ادامه بیان کرد: شما اگر در سطح شهر سری بزنید به جای تبلیغ نمایشگاه کتاب، تبلیغ نمایشگاه پاییزه را می‌بینید و زمانی که از مدیران نمایشگاه می‌پرسیم چرا اطلاع‌رسانی این‌گونه است، می‌گوید ما از سه‌شنبه شروع می‌کنیم به تبلیغات تلویزیونی!

اما نکته مثبت صحبت‌های این غرفه‌دار همدانی این بود که نیم‌روز فروش در اصفهان برابر با یک سال فروش در همدان است.

از خانم جوانی که هراسان بالای سر غرفه‌ها را وارسی می‌کرد پرسیدیم نمایشگاه را چطور دیدید؟ گفت: کتاب‌های کودکان زیاد اما کتاب‌های روان‌شناسی کم است. در کلکتاب‌هایی که به درد بزرگ‌سالان بخورد زیاد در این نمایشگاه دیده نمی‌شود،  من یک دانشجو هستم و به دنبال کتاب‌های دانشگاهی می‌گردم اما معمولاً این کتاب‌ها در بسته‌هایی با قیمت زیاد ارائه می‌شوند.

اما با این وجود حجت‌الاسلام محمد قطبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم امسال در جمع خبرنگاران تأکید کرد که جشنواره امسال از لحاظ کیفی پیشرفت داشته و از حالت فروشگاه کتاب خارج شده است.

 با این حال و با وجود برخی نواقص نباید این نکته را نیز از قلم انداخت که نفس برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یک حرکت فرهنگی در شرایط فعلی اقدام ارزشمندی است که جای تقدیر از مسئولان دارد و تنها می‌بایست در عمل هم در بعد کیفی و هم در بعد کمی به دنبال بهبود شرایط برگزاری نمایشگاه بود.

انتهای پیام/2301/ج40

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *