زیست دینی در عصر پلتفرم‌های جهانی

International Conference on Religious Life in the Age of Global Platforms

همایش علمی-فرهنگی «زیست دینی در عصر پلتفرم‌های جهانی» به زبان #انگلیسی در روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ در موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام با همکاری و مشارکت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

در این همایش که با حضور فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی از ایران و سایر کشورها برگزار گردید، سخنرانان داخلی و خارجی به بیان دیدگاه‌های خود در موضوع امکان زیست دینی در روزگار فراگیری فضای مجازی پرداختند.

سخنرانان این همایش بین المللی آقایان دکتر احمد اولیایی از دانش آموختگان و مبلغین موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام، دکتر ساجدی معاون بین الملل دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، حجت الاسلام دکتر قنبری معاون بین الملل دانشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله، دکتر جهانگیری رئیس دفتر قم سازمان فرهنگ و ارتباطات، دکتر چگینی معاون دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، دکتر ثاقب ریاض رئیس دانشگاه اقبال پاکستان و دکتر سحر خمیس استاد دانشگاه مریلند آمریکا بودند.

اهم مباحث و نکات ارائه شده توسط اساتید در این همایش به شرح ذیل است:
دنیای امروز عصر تغییر و انقلاب در ارتباطات افراد است که مانند گذشته محدود به حوزه خانواده و محدوده منزل نیست.
نسل جدید اطلاعات خود را با انتخاب از سراسر دنیا بوسیله پلتفرم‌های جهانی اخذ می‌کند.
مسلمانان و اهل مذهب می‌توانند از فرصت ایجاد شده در پلتفرم‌های جهانی برای پیشبرد اهداف اسلام و مذهب استفاده کنند.
فضای مجازی و پلتفرم‌ها در دست اصحاب قدرت و پول در دنیاست و این کار را برای ما سخت می‌کند.
رعایت مولفه‌هایی چون همزیستی مسالمت آمیز و مسائل تقریبی در محیط‌های مجازی اهمیت ویژه‌ای دارد.
شعار اصلی اسلام که صلح و سلام است در ایجاد ساختارهای جدید باید مورد توجه قرار گیرد.
رشد جمعیت جوانان مسلمان در سراسر دنیا و افزایش استفاده از رسانه‎های اجتماعی دو مولفه‌ای است که باید در عصر پلتفرم‌های جهانی بدان توجه شود.
رسانه‌های جدید مانند شمشیر دو لبه هستند که دارای مزایا و معایب بسیاری هستند و ما می‌توانیم از مزایای آن برای مقابله با معایب آن استفاده کنیم.
پیش برد جامعه به سمت دموکراسی، شنیدن سخنان همه مسلمانان و ایجاد گفتگو بین آن‌ها از مزایای رسانه‌های جدید در دنیای امروزی است.
مقابله با اسلام هراسی که امروزه در بسیاری از رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شود از دیگر فرصت‌هایی است که رسانه‌ها در اختیار مسلمانان قرار داده‌اند.
یکی از نمونه‌های موفق بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی پویش #Hnds_off_my_hijab در فرانسه بود که علیه قانون حجاب در فرانسه به راه افتاد.
امروزه رسانه‌های مطرح بین‌المللی مثل بی بی سی و سی ان ان بر تضعیف مبانی اسلامی و اختلاف افکندن بین مسلمانان تمرکز کرده‌اند.
بهترین راه مقابله با هجمه رسانه‌ای دشمنان، اتحاد رسانه‎های اسلامی حول محور مبانی اسلامی است.
در دنیایی که به دهکده جهانی شهرت یافته است، رسانه‌های اسلامی باید از جایگاه بالاتری برخوردار باشند تا بتوانند از انزوای رسانه‌ای خارج شوند.
وظیفه اصلی رهبران اسلامی، محققان و دانشمندان اسلامی اینست که با ارائه چهره واقعی اسلام، بتوانند هجمه‌های رسانه‌ای غربی‌ها را خنثی کنند.

در پایان، شرکت کنندگان گواهی حضور در همایش دریافت نمودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *