زائری: اولین مشکل مکان نمایشگاه کتاب است/ از تخصصی شدن نمایشگاه دفاع می‌کنم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس نشست آسیب‌شناسی، ارزیابی و الگوی نمایشگاه برتر کتاب تهران با حضور موسایی مدیر انتشارات فرهنگ معاصر، علی اشرف صادقی عضو پیوسته فرهنگستان، سیدحبیب قاسم، حجت‌الاسلام والمسلمین زائری، جهرمی و جمعی از فعالان حوزه فرهنگ و کتاب عصر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

حجت‌الاسلام زائری در این نشست گفت: اوایل انقلاب موجی ایجاد شد که اقبال مردم به کتاب و کتابخوانی افزایش پیدا کرد و این موج باعث شد که نمایشگاه‌های مختلفی ایجاد شود و کتاب‌های ما به تیراژ‌های بالا رسید و این فضا موجب شده بود که کتاب‌فروشی‌ها توان ارائه کتاب را نداشته باشند و همین امر موجب ایجاد نمایشگاه‌های کتاب گردید ما در بحث نمایشگاه کتاب مشکلات بسیاری داریم که مکان نمایشگاه کتاب یکی از این مشکلات است. نقش‌های مکمل نمایشگاه کتاب در کنار بحث مکان باعث شده این مشکلات به وجود بیاید نمایشگاه کتاب باید محلی برای مخاطبان نخبه باشد و منطق این است که نمایشگاه مخاطب تخصصی داشته باشد.

وی افزود: من از تخصصی شدن نمایشگاه کتاب دفاع می‌کنم به شرطی که مخاطب متخصص پیدا کند ما چون جایگاه‌های دیگری برای کتاب ایجاد نکردیم و برای ایجاد آن حمایتی از سایر نهادهای مرتبط نیز انجام نداده‌ایم با مشکلات امروز نمایشگاه کتاب روبه‌رو هستیم اگر حوزه کتابخوانی در مدارس و همین‌طور کتابخانه‌های عمومی تقویت می‌شود دیگر نیازی به این بحث‌ها نبود.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: نمایشگاه کتاب به کتابفروشی‌ها ضربه می‌زند و با وضعیت فعلی هر کاری کنیم ناشر تقویت نمی‌شود و چون نتوانستیم کتابفروشی‌ها را قوت ببخشیم اتفاقاتی در نمایشگاه کتاب می‌افتد که همه در آن آگاه هستیم چون پارک و سینما به اندازه کافی نداریم نمایشگاه کتاب را تبدیل به یک مکان برای گذران اوقات فراغت کرده‌ایم چون یک اتاق خبر درست نداریم نمایشگاه کتاب به یک محلی برای قرار مشاهده‌ها تبدیل می‌شود. همچنین مشکلات اجتماعی از قبیل بی‌حجابی در ایام نمایشگاه کتاب بیشتر به چشم می‌آید. تخصصی شدن نمایشگاه باید در شرایطی باشد که سایر حوزه‌ها نیز کار خود را درست انجام داده باشند.

این گزارش در حال تکمیل است..

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *