جلسه بررسی مراکز شیعه شناسی جهان معاصر در جامعه المرتضی علیه السلام برگزار شد

کرسی-شیعه-شناسی-1
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل جامعة المرتضی علیه‌السلام،جلسه بررسی مراکز شیعه شناسی جهان معاصر در جامعه المرتضی علیه السلام برگزار شد.

در آستانه ی اربعین حسینی وهمزمان با هفته بسیج جلسه ای با حضور دانش پژوهان جامعة المرتضی(علیه السلام) در سالن اجتماعات این مرکز برگزارشد. در این جلسه حجت الاسلام دکتر تقی زاده  دانش آموخته ی حوزه شریف قم و منچستر انگلیس گزارشی از وضعیت شیعه پژوهی جهان به خصوص در سالهای اخیر ارائه نمودند. در این گزارش تصویری دو ساعته ایشان بزرگترین خاور شناسان معاصر و آثارشان را در حوزه اسلام، ایران و تشیع معرفی و نیم نگاهی نیز به گرایشات آنان داشتند.

کرسی-شیعه-شناسی-2

در قسمت دیگر برنامه دکتر تقی زاده ریاست محترم موسسه شیعه پژوهی، در مورد دانشگاهها و دانشکده های مهم و فعال در تحقیقات اسلام شناسی و ایران شناسی توضیحاتی را ارائه کردند.از نکات جالب توجه اینکه اسلام پژوهی غرب پیش از این با رویکرد استعماری آشکار و با استفاده از اساتید غیر مسلمان بوده است. اما اخیرا این رویکرد استعماری مخفی شده و مراکز اسلام پژوهی غرب با تخصصی نمودن پژوهشها سعی دارند بیشتر از اساتید مسلمان استفاده نمایند.با این وجود هنوز در برخی مراکز مهم  شاهد حضور اساتید غیر مسلمان  و غیر شیعه  در کرسی های اسلام پژوهی هستیم که ایشان نیز گرایشات خود را به نام اسلام القا می کنند. به عنوان نمونه  کتابخانه دانشگاه حیفا در اسرائیل از نظر منابع اسلامی آنقدر غنی است که  مرجع تامین منابع مراکز اسلام شناسی حتی از کشور ایالات متحده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *