تقدیر از سخنان ارزشی رییس جمهور/ به اسم مخالفت با فیلترینگ دروازه فرهنگ را باز نگذارید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در جمع نمازگزاران بارگاه منور رضوی به ادامه بحث سبک زندگی اسلامی و همچنین بیان دستاوردهای سفر اخیر رییس‌جمهور به استان و نقاط مورد بحث آن پرداخت.

 

وی با اشاره به سفر روز گذشته خود جهت عیادت مقام معظم رهبری، گفت: عیدی ارزشمند وجود مقدس امام هشتم(ع) در سالروز ولادت خود به جامعه شیعه، سلامتی ارزشمند و عافیت مقام معظم رهبری بود که بنده روز گذشته به محضر مقدس مقام معظم رهبری شرفیاب شدم، الحمدلله سلامت و عافیت کامل برای ایشان حاصل است و کوچک‌ترین ناراحتی از عوارض عمل جراحی نداشتند و حالشان بسیار خوب بود.

 

سفر رییس‌جمهور، سفری پربرکت بود

 

امام‌جمعه مشهد مقدس به سفر حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی و هیأت دولت به مشهد مقدس اشاره کرد و با پربرکت خواندن این سفر، اظهار داشت: امتیاز تصمیم‌گیری‌های هیأت دولت در این سفر سریع بودن تصمیم اجرای پروژه‌های مصوب در این سفر است که شامل تصویب 129 پروژه در مورد مسائل مختلف این استان است.

 

وی به سخنرانی‌های رییس‌جمهور در جمع اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و عنوان داشت: آقای رییس‌جمهور در دیدارهای خود سه جمله بسیار ارزشمند و مهم ایراد کرد که با توجه به این جمله‌ها و نوع نشر این مطالب در رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، مطبوعات وابسته به خارج و غیر ارزشی می‌توان عمق توطئه دشمنان را کشف کرد.

 

جمله‌های ارزشی رییس‌جمهور چه بود؟

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: نخستین جمله ایشان این بود که: «بی‌حجابی میراث شوم خاندان پهلوی است و نمی‌گذاریم دوباره در این کشور خودنمایی کند»، جمله دوم در خصوص مسأله حجاب بود که: «مردم این سرزمین برای عفاف و حجاب جنگیدند و مبارزه کردند و خون دادند» و جمله سوم وی در جمع علما و روحانیان بود که گفت: «همه افتخارم، شاگردی در حوزه علمیه قم است».

 

وی بابیان این‌که این سه جمله جاذبه بسیاری برای قشر متدین داشت که مردم غیور و در خط رهبری استان را بسیار خرسند کرد، ادامه داد: افزون بر اجتماع عظیم مردم که به‌دور از انجام هرگونه حرکت مبتذل در حرم علی بن موسی‌الرضا (ع)، تشکر بنده را نیز به دنبال دارد باید گفت در کنار این جملات ارزشمند اخلاقی و فرهنگی رییس‌جمهور، بر مردم ثابت شد که موضع آقای رییس‌جمهور در مسائل فرهنگی، با جریان‌های متدین مردمی در خط رهبری و ولایت هیچ زاویه‌ای ندارد.

 

لزوم داشتن بصیرت و دشمن‌شناسی جامعه

 

عضو خبرگان رهبری با ابراز امیدواری از این‌که برخی وزرا که خود را متولی امر فرهنگ می‌دانند نیز همچون رییس‌جمهور مسأله عفاف و حجاب را مورد اهتمام قرار دهند، اظهار داشت: نقطه‌ای که در این ‌بین کشف شد این است که، در رسانه‌های اجنبی و بیگانه دشمن، مطبوعات زنجیره‌ای وابسته به دشمن در داخل کشور و رسانه‌های غیر ارزشی، هیچ‌کدام از این فرمایشات آقای رییس‌جمهور تیتر نشد؛ شما برادران و خواهران باید در دشمن‌شناسی و جریان شناسی دشمن بصیرت پیدا کنید که بدانید دشمن از کجا ضربه می‌زند.

 

وی اضافه کرد: آقای روحانی تنها در دو جلسه محدود بیان کرد با دیوار و فیلتر نمی‌شود مشکلات فرهنگی حل شود و در جای دیگر نیز گفت: با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود، رسانه بی‌بی‌سی و رسانه‌های اجنبی استکباری، تنها این دو جمله را برجسته کردند و بعضی مطبوعات زنجیره‌ای داخلی و رسانه‌های غیر ارزشی نیز این دو جمله را تیتر کردند.

 

بدون فیلتر و اقتدار اجتماعی در برابر ناهنجاری‌ها، فرهنگ درست نمی‌شود

 

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که دشمن درصدد ایجاد زاویه بین رییس‌جمهور و جامعه متدین در خط رهبری است، ابراز داشت: ما هم می‌گوییم با فیلتر، سرباز و ون مشکلات فرهنگی حل نمی‌شود اما این را هم باید بدانیم که بدون فیلتر و بدون اقتدار اجتماعی در برابر ناهنجاری‌های فرهنگی، بازهم مشکل فرهنگ حل نمی‌شود.

 

ما نمی‌گوییم خشونت، ما می‌گوییم پدافند فرهنگی

 

وی ادامه داد: هیچ عاقلی معتقد نیست که با خشونت می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم اما باید توجه داشته باشیم که بدون پدافند فرهنگی نیز فرهنگ قابل اصلاح و مشکلات فرهنگی قابل‌حل نیست؛ ما نمی‌گوییم خشونت، ما می‌گوییم پدافند فرهنگی.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که رییس‌جمهور در دوران دفاع مقدس فرمانده پدافند بود، تصریح کرد: آقای رییس‌جمهور در دوران دفاع مقدس به‌عنوان یک رزمنده ایثارگر، فرمانده پدافند بود، آیا ما می‌توانستیم در دفاع مقدس بدون پدافندی که وی فرمانده بود دفاعمان را انجام دهیم؟ آیا می‌توانستیم در دفاع مقدس تمام مرزها را بازکنیم، همه موانع را از مرزها برداریم و دشمن وارد کشور شود و بعد دفاع کنیم؟

 

وی با تأکید بر این‌که دشمن با تمام قدرت در عرصه فرهنگ واردشده، بیان داشت: مردم خاطره بنی‌صدر ملعون را در ذهن دارند که می‌گفت زمین می‌دهیم تا زمان بخریم، در موضوع فرهنگی که مقام معظم رهبری می‌گویند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی، دشمن با همه قدرت در فرهنگ واردشده، همان دشمنی که از تهاجم نظامی ناامید شده است.

 

به اسم مخالفت با فیلترینگ دروازه فرهنگ را باز نگذارید

 

عضو خبرگان رهبری با طرح این سؤال که چطور در هشت سال دفاع مقدس پدافند قوی نقش اول را در دفاع داشت اما در عرصه تهاجم دشمن در فرهنگ پدافند نیاز ندارم، عنوان داشت: باید بگذاریم ناهنجاری‌ها و بی‌بندوباری‌ها توسعه پیدا کند؟ آیا غیر از این است که نهی از منکر به‌عنوان یک فریضه دینی، بزرگ‌ترین شگرد پدافند فرهنگی در جامعه اسلامی است؟ در کشوری که موتور جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی آن از جریان‌های استکباری خارجی استفاده می‌کند، ما باید دروازه فرهنگی کشور را برای ورود دشمن باز بگذاریم و بگوییم ما به فیلترینگ معتقد نیستیم، این حرف درستی است؟

 

وی با تأکید بر این‌که ما می‌گوییم پدافند، عنوان داشت: آقای رییس‌جمهور گفت: دولت من، دولت فرهنگ است، بیایید در برابر ناهنجاری‌های فرهنگی پدافند فرهنگی لازم را با راهکاری که می‌پسندید اعمال کنید؛ نمی‌شود در برابر ناهنجاری‌ها بی‌تفاوت بود، نمی‌شود دروازه‌ها را باز کرد و بگوییم مابا فیلترینگ مخالفیم.

 

هیچ پیروزی بدون پدافند محقق نمی‌شود

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: پدافند یک شرط ضروری و لازم در دفاع بود، بدون پدافند هیچ قدرت رزمنده نمی‌توانست دفاع را محقق کند و امروز نیز در عرصه فرهنگ همین است.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس در خطبه اول نماز جمعه در ادامه موضوع سبک زندگی اسلامی به مشکل خانواده‌ها در نوع برخورد با جوانان اشاره کرد و عنوان داشت: دختر و پسر در ریشه مشکلات، مشترک هستند اما نوع بروز مشکلات در دختران به شکلی است و در پسران به شکلی دیگر.

 

مشکلات جوانان را به دوش جامعه و اقتصاد نیندازید

 

وی افزود: متأسفانه برخی والدین با فرافکنی مشکلات جوانان را مربوط به جامعه فاسد، اشتغال، اقتصاد، کمبودها و کاهش‌ها در جامعه می‌دانند اما این‌گونه نیست و این فرافکنی باعث می‌شود والدین در کانون زندگی خانوادگی درصدد برطرف کردن مشکلات فرزندان خود برنیایند.

 

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: مشکل دیگر این است که جوانان مشکلات خود را به خانواده‌ها منسوب می‌دانند با این عنوان که والدین جوانان را درک نمی‌کنند؛ این اشتباه است زیرا همه پدرها و مادرها روزی عرصه جوانی را طی کرده‌اند و این جوان است که بزرگ‌ترها را درک نمی‌کند نه بزرگ‌ترها.

 

وی به نخستین چالش پیش روی والدین در برخورد با جوانان اشاره کرد و گفت: اولین مشکل و چالش دوره جوانی، شکوفایی غرایض و تولید خواسته‌های بدون پایان است؛ از دوره 19 سالگی جوان که دوره شکوفایی و جوشش‌های غرایض است، گرایش‌ها و خواسته‌های نفسانی در او فوران می‌کند و می‌خواهد پول، مقام، زندگی و گذران زندگی راحت داشته باشد و این خواسته‌ها و غرایض، مولد خواسته‌های نامتناهی در او است.

 

لزوم برخورد صحیح در برابر خواسته جوانان

 

آیت‌الله علم‌الهدی ایستادگی و مقاومت در برابر این خواسته‌ها را عملی اشتباه عنوان کرد و بیان داشت: برآورده کردن کامل این خواسته‌ها نیز امری اشتباه است زیرا برآورده کردن تمام خواسته‌های او باعث به وجود آمدن خواسته‌های نامتناهی شود که حتی به قیمت از بین بردن ناموس یک خانواده نیز تمام خواهد شد.

 

وی راه عبور از این مشکل را استفاده از آموزه‌های دینی در اداره فرزند عنوان کرد و بیان داشت: باید پیش از آن‌که جوان به خواسته‌های این‌چنینی روی بیاورد باید برای او خواسته ایجاد کنید؛ ایجاد خواسته‌های مناسب باعث می‌شود که دیگر جوان به فکر درست کردن مو و پوشیدن لباس‌های متفاوت نباشد بلکه به‌جای آن، به دنبال چگونه نمازخواندن، چگونه قرآن خواندن و انجام امور دینی و مثبت باشد که نقش‌آفرینی مادران در این عرصه بسیار حائز اهمیت است.

 

نقش پدر در حمایت از آینده فرزند

 

عضو خبرگان رهبری، دومین چالش را عدم همخوانی تفکرات افسانه‌ای فرزندان برای آینده خود با واقعیت عنوان کرد و گفت: جوان در دوران شکوفایی غرایض خود، آینده‌ای افسانه‌ای با موقعیت‌های خاص را تصویر می‌کند اما در عمل با عدم امکان دسترسی به این مهم مواجه می‌شود که جوان را دچار یک پارادوکس می‌کند و او را دچار ابهام در مورد آینده می‌کند.

 

وی تأکید کرد: در این موقعیت نقش پدر بسیار کلیدی است زیرا باید او را حمایت و پشتیبانی کند تا حس امیدواری به آینده در او ایجاد و تقویت شود؛ در هیچ زمان پدر نباید جوان را از خود براند حتی اگر به‌واسطه ندانم‌کاری، عملی انجام داده باشد که شما را دچار مشکل کرده است، او باید همواره احساس کند تکیه‌گاه دارد و اگر این احساس در او وجود داشت، ابهام در سرنوشت از او دور می‌شود./9315/پ201/ب4

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *