بررسی جنایت­های رژیم صهیونیستی در کتاب «غزه؛ این سو و آن سوی مرز»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «غزه؛ این سو و آن سوی مرز» به قلم فرانک اسمیت و ترجمه مسعود سنجرانی و سعیده سید کابلی از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) راهی بازار نشر شد.

 

این کتاب به رویدادهایی می­پردازد که از 27 دسامبر 2008 تا 18 ژانویه 2009 در جنگی خونین به نام «عملیات سرب گداخته» در غزه اتفاق افتاده است، این رویدادها بر گزارش­های مستند «هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در جنگ غزه» استوار است.

  

نویسنده در این کتاب نشان می­دهد تمامی جنایت­ها، قتل­عام­ها و شکنجه­های صورت گرفته علیه فلسطینی­ها در این مدت، با برنامه‌ریزی قبلی و بسیار هدفمند انجام شده است، مخاطب با خواندن این گزارش­های تکان دهنده درمی­یابد که اهداف اصلی این عملیات، زنان، کودکان، سالمندان و به طور کلی غیرنظامیان بوده­اند، در این کتاب می‌بینیم که نیروهای اسراییلی حتی به شهروندان بی‌دفاع فلسطینی که به نشانه تسلیم، پرچم در دست داشته­اند رحم نکرده و آنان را به رگبار گلوله بسته­اند و این روایت­های دست‌اول نشان می‌دهد که آنان بی‌رحمانه از ورود آمبولانس­ها به مناطق آسیب‌دیده جلوگیری می­کرده­اند و به همین علت مصدومان و زخمی­ها در خانه­ها و کف خیابان­ها به حال خود رها می‌شدند تا به مرگی دردناک بمیرند.

 

در این مجموعه به موضوعاتی چون استفاده رژیم صهیونیستی از شهروندان فلسطینی به عنوان سپرهای  انسانی در هجوم به خانه­ها و محله­های مسکونی، تخریب خانه­ها با بولدوزرهای ضد گلوله، بمباران هوایی مناطق مسکونی و بیمارستان­ها با بمب­های فسفر سفید، شکنجه اسیران؛ آتش زدن مزارع کشاورزی و کشتار حیوانان اهلی اشاره شده است.

 

اما جنجالی که پس از انتشار کتاب «فرانک اسمیت» در محافل ادبی فرانسه به وجود آمد، از آنجا آغاز شد که مسؤولان هنری «کارتی»، نام این شاعر را از فهرست مدعوین شب شعر ویژه «ژروم گام»، شاعر و نویسنده فرانسوی، حذف کرد. در حقیقت، این حذف هنگامی رخ داد که مسؤولان برگزاری مراسم از قصد اسمیت برای خواندن اشعار خود درباره جنگ اسراییل و غزه آگاه شدند.

 

این خود از یک‌سو، نمونه گویایی است از میزان صداقت مدعیان آزادی بیان در مغرب زمین و از سوی دیگر، بیانگر نفوذ و تسلطی است که لابی­های صهیونیستی در تمام بنیادهای سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی این کشورها دارند و نیز نشان­گر میزان هراس آن‌ها از بازتاب مظلومیت مردمان غزه در میان افکار عمومی جهانیان است.

 

نویسنده این کتاب نه عرب است و نه مسلمان و تنها بر اساس رسالت خویش به بازگویی وقایعی نشسته است که اذهان جهانیان را متأثرکرده است.

 

در بخشی از این کتاب درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی می­خوانیم: سربازی می­گوید:‌ «به هر چیزی که به نظرتان مشکوک رسید، تیراندازی کنید.»  وی ادامه می‌دهد:‌ «بهتر است بی‌گناهی کشته شود تا خطر کنیم و دشمن از دست ما بگریزد.» سرباز دیگری از قول فرمانده­اش می­گوید:‌ «اگر شک داشتید شلیک کنید؛ در چنین مواقعی، تردید همان اطمینان است.»

 

سرباز اول نیز دستورهای فرمانده گردان خود را چنین بیان می­کند:‌ «دشمن در پشت مردم عادی پنهان می­شود؛ اگر رفتاری را مشکوک تشخیص دادید، به خود تردید راه ندهید و شلیک کنید. هر فرد مشکوکی می‌تواند در نقش دشمن عمل کند، حتی اگر پیرزنی باشد که به خانه­ای نزدیک شود؛ او نیز ممکن است حامل تله­ای انفجاری باشد.»

 

سرباز سوم می‌گوید:‌ «ما فقط در برابر احساس تهدید جدی، شلیک نمی‌کنیم؛ بلکه تفکر ما این است که خطر همیشه روبه­روی ماست. پس در برابر هر خطری ـ هرچند ناشناخته ـ شلیک می‌کنیم.»

 

گفتنی است چاپ اول کتاب «غزه؛ این سو و آن سوی مرز» با شمارگان 500 نسخه در 77 صفحه با قیمت سه هزار و پانصد تومان از سوی انتشارت آستان قدس رضوی (به نشر) راهی بازار کتاب شده است./998/ن602/ق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *