انتشار «ارتباط نهج‌البلاغه با قرآن» تا مهرماه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پیام صدریه، مسؤول طرح و برنامه‌ریزی بنیاد نهج‌البلاغه، درباره کتاب «ارتباط نهج‌البلاغه با قرآن» گفت: این کتاب اوایل امسال در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد، اما با توجه به اینکه نمایه‌های آن تکمیل نشده بود، تعداد محدودی از آن به چاپ رسید و در حال حاضر با تکمیل نمایه‌ها زیر چاپ است.

 

وی افزود: این کتاب توسط مجید معارف، استاد دانشگاه الهیات تهران و حامد شریعتی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و معارف به رشته تحریر درآمده است و در آن ارتباط میان نهج‌البلاغه و قرآن از نظر ساختاری و محتوایی بررسی شده است.

 

صدریه با بیان اینکه این اثر، جزء کتاب درسی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است و تا مهرماه به دست آنها می‌رسد، ادامه داد: این اثر مشتمل بر چهارده فصل است که در فصل نخست، مبانی ارتباط نهج‌البلاغه با قرآن بررسی شده و در فصل دوم نویسندگان به بررسی جایگاه کلام معصوم علیهم السلام نسبت به قرآن پرداخته‌اند.

 

وی با بیان اینکه در این اثر از منابع دست اول و معتبر استفاده شده است، بیان کرد: فصل سوم و چهارم این کتاب به ترتیب عناوین «علم اهل بیت علیهم السلام» و «جایگاه قرآن در نهج‌البلاغه» را به خود اختصاص داده و در فصل‌های پنجم تا هشتم سبک ادبی قرآن و نهج‌البلاغه مقایسه شده و در ادامه فصول نیز معارف قرآنی در نهج‌البلاغه از نگاه توحیدی و خداشناسی، نبوت و اهل‌بیت‌ علیهم السلام مورد توجه قرار گرفته است.

 

یادآور می‌شود، به گفته مجید معارف، نویسنده اثر در مراسم رونمایی این کتاب؛ کسانی که در حوزه نهج‌البلاغه و ارتباط آن با قرآن دست به تحقیق و پژوهش می‌زنند، در واقع این کتاب ارزشمند را به قرآن کریم عرضه می‎کنند و مشابهات و مشترکات را بیرون می‌کشند که تفاوت اندک این اثر نشان می‌دهد که نهج‌البلاغه از نظر سبک و اسلوب و معنی و محتوا به شدت از قرآن کریم تأثیر پذیرفته است.

 

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه درباره کلام حضرت امیرالمؤمنین علیهم السلام گفته شده است که اندکی پائین‌تر از کلام وحی است، ولی بالاتر از کلام مردم عادی است، عنوان کرد: در این کتاب تلاش کردیم تا دستاوردها و پژوهش‌های انجام شده در حوزه نهج‌البلاغه را ارائه کنیم.

 

گفتنی است، کتاب «ارتباط نهج‌البلاغه با قرآن» در 372 صفحه از سوی بنیاد نهج‌البلاغه در قطع وزیری به چاپ رسیده است./998/د102/ق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *