امینی: شعر گلمرادی متکی به شعر هزار ساله فارسی است/اسماعیلی: گلمرادی از نسل شاعران مضمون‌گرا است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، شانزدهمین «عصرانه ادبی فارس» » پاسداشت شیرینعلی گلمرادی با حضور عباسعلی براتی‌پور، اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی، حسین قرایی، رضا اسماعیلی و علاقه‌مندان به شعر فارسی عصر روز گذشته در خبرگزاری فارس برگزار شد.

حسین قرایی در ابتدای این مراسم گفت: گلمرادی بیشتر عمرش را صرف معرفی شعرای جوان کرده است و شیرینعلی گلمرادی آینه‌ای است تا جوانان در آن دیده شوند و تلالو پیدا کنند.

 

 

 

*حماسه از جمله ویژگی‌های شعر گلمرادی است

عباسعلی براتی‌پور در شاهنزدهمین مراسم عصرانه ادبی گفت: گلمرادی در زمینه شعر عاشورایی، دفاع مقدس و … کار کرده است و آثار ارزشمندی از ایشان در دسترس علاقه‌مندان است. کار عاشورایی گلمرادی موسوم به «آینه در کربلاست» از برجسته‌ترین آثار آیینی است و این اثر جالب توجه است.

وی افزود: سابقه دوستی من با گلمرادی به اوایل انقلاب و حوزه هنری برمی‌گردد. در آن دوران اساتیدی چون قیصر امین‌پور، مهرداد اوستا، سیدحسن حسینی و … حضور داشتند و در حقیقت مجمع شعرای انقلاب و انقلابی بود.

براتی‌پور در ادامه گفت: زبان شعری گلمرادی مختص به خودش است حتی اگر اسم وی زیر شعرش نباشد مخاطب متوجه خواهد شد که با شعر گلمرادی روبرو است. ایشان از آنجا که آذری زبان است اما در شعر فارسی موفق بوده‌اند. کارکرد طبیعت در شعر گلمرادی بعلاوه روحیه حماسی از جمله ویژگی‌های شعر و زبان گلمرادی است.

 

*آیندگان به اهمیت شعر گلمرادی پی خواهند برد

رضا اسماعیلی در ادامه این برنامه به جریان شعر امروز اشاره کرد و گفت: در نقد شعر امروز یکی از نکاتی که به عنوان نکات ضعف و فقر از آن یاد می‌شود ضعف اندیشه در شعر امروز است. شعرای قدیم دارای دانش و اندیشه بودند که از همین رو به آنها لقب حکیم اعطا می‌شده است. شعرای دهه 60 نیز از همین اندیشه برخوردار بودند.

 

 

 

وی افزود: امروز در شعر نظریه‌ای مطرح است که می‌گویند فقط باید به چگونه گفتن پرداخت و چه گفتن مطرح نیست که باید گفت این نظریه مردود است زیرا شعرای متقدم به مباحث اخلاقی و علمی معتقد بودند ولی امروز به خاطر تکرار فراوان این نظریه شعرای جوان نیز وارد این فضا شده‌اند. اما شعرای جوان باید علاوه بر تکنیک به محتوا نیز توجه کنند. شعرای دهه شصت اهل حکمت، تفکر و محتوای شعر بودند و محتوا در شعر ایشان غالب بوده است. در دهه هفتاد شعرای تکنیکی نیز ظهور کردند و امور در دهه اخیر تکنیک و فرم به محتوا غلبه پیدا کرده است.

اسماعیلی گفت: گلمرادی از نسل شاعران مضمون‌گراست و حکمت و محتوا برای وی مهم بود و شعر گلمرادی دارای داغ و دغدغه بود و حرف برای گفتن دارد. شاعران دهه 60 سعی کرده‌اند که گرفتار این مدها و ژست‌های شعری نشوند و از نقدها نیز نترسیده‌اند. حتماً آیندگان در مورد اشعار گلمرادی نظر خواهند داد و به اهمیت شعر گلمرادی پی خواهند برد.

 

*گلمرادی پشتوانه نسل جوان است

مصطفی محدثی خراسانی در شانزدهمین «عصرانه ادبی فارس» گفت: نام گلمرادی در سه دهه اخیر نام پرطنینی است و این نام یادآور شعر، شعور، اخلاق و حوصله است.

وی افزود: کتاب‌هایی که به کوشش گلمرادی منتشر شده متفاوت با سایر کوشش‌هایی است که موجود است. گلمرادی سره شناس شعر انقلاب است و با موشکافی دست به انتخاب شعر می‌زند.

 

 

محدثی خراسانی در ادامه گفت: پیشکسوتان دارای دو خصیصه هستند، یکی اینکه کمتر خوش عهد بوده و دیگری اینکه بسیار زودرنج هستند، ولی این دو خصوصیت در گلمرادی به چشم نمی‌آید و این بسیار در چشم من بزرگ است. حضور گلمرادی در شعر و ادبیات همراه با بی‌ادعایی و عدم سهم‌خواهی است. مجموع سجایای اخلاقی گلمرادی از ایشان پشتوانه‌ای برای نسل جوان درست کرده است.

 

*تکیه‌گاه شعرای امروز سست است

اسماعیلی امینی منتقد و استاد دانشگاه در ادامه گفت: از ابتدای انقلاب تا به امروز همیشه همینطور بوده که هرجا صحبت از فرهنگ بوده جمعیت کمتر حضور پیدا کرده است. گلمرادی دارای یک تکیه‌گاه محکم است و تکیه گاهی که امروز شعر و بعضی شاعران دارند تکیه‌گاه سستی است.

 

 

وی افزود: گلمرادی در زبان دارای طراوت است و هم استواری و صلابت زبان فارسی را در خود دارد. سستی‌هایی که رسانه موجب آن است و در شعر امروز نیز نفوذ کرده در زبان گلمرادی دیده نمی‌شود. شعر گلمرادی از نظر اندیشه بسیار قدرتمند است و هیچگاه تحت تاثیر موج‌ها و جریان‌های رسانه‌ای و روز قرار نگرفته است. بازی که روشنفکران ما را با خود برده است و این بازی‌ها به حدی شاعر را دلگرم کرده که دست به خلق آثاری فاقد مایه‌های اخلاقی زده است. گلمرادی در اشعارش از شریف‌ترین نکات مانند شهادت و جانبازی را به کار برده و این در حالی است که سخن گفتن از این مسائل در شعر امروز به نظر کاستی محسوب می‌شود. هنر امروز در تمام عرصه‌ها صحبت کردن از امیال و شهوات انسانی برایش ارزشمند‌تر از صحبت کردن از ارزش‌های انسانی است. من شنیده‌ام و در دستگاه‌های فرهنگی نیز این حرکت به چشم می‌آید که سخن گفتن از شهادت و ایثار به عنوان تفکرات دهه شصتی خوانده می‌شود و این مربوط به دو سه سال اخیر نیست و دو دهه است که این حرکت آغاز شده و این ارزش‌ها را برای موزه‌ها خواسته‌اند.

 

*شاعر امروز منتظر نظریه‌های ادبی وارداتی است

این منتقد ادبی به شعر گلمرادی اشاره کرد و گفت: شعر گلمرادی از نظر ادبی متکی به شعر هزار ساله فارسی است. شاعر امروز به گونه‌ای شعر می‌سراید که گویی سابقه شعری سرزمینش بیش از دو دهه نیست و منتظر نظریه‌های ادبی وارداتی است. نگاه غیورانه به انسان در شعر گلمرادی موج می‌زند و حماسه در اشعار وی غلبه دارد و انسان سربلند و خوش‌بین و استوار در شعر گلمرادی به سیاهی و ناامیدی چیرگی دارد. نکته مهم دیگر این است گلمرادی کاملاً شبیه شعرش است و تمام نکاتی که ذکر شد در شعر وی وجود دارد و در شخصیت شیرینعلی گلمرادی به چشم می‌آید. بسیاری از شعرا هستند که انسان دوست دارد فقط شعرشان را بخواند و از نزدیک هیچگاه با شاعر روبرو نشود ولی گلمرادی اینطور نیست و هر بار دیدار وی شیرین است ولی جوانانی که شعر می‌سرایند بعضاً رفتارشان با شعرشان تناقض دارد و این آزار دهنده است.

 

 

 

*شعر کار خود را می‌کند

در انتهای این مراسم شیرینعلی گلمرادی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: شعر روزگار ما در فاصله سال‌های اخیر دچار یک نوع موج‌گرایی و نسخه برداری شده است. شاعر جوانی که چندین نفر بر کتابش مقدمه و موخره نوشته‌اند و در نگاه اول به اندازه شاهنامه است و می‌خواهد با حرکت خلاف جهت آب زنده بودن خود را ثابت کند باید بداند که این یک اشتباه بزرگ است و همیشه دلیل زنده بودن نیست. رسانه‌هعای جمعی نیز هیچ توجهی به شعر ندارند و مثلاً در تلویزیون طوری یک خواننده و آهنگساز را تحویل می‌گیرند و لقب استاد به وی می‌دهند که انگار چه خبر است ولی وقتی یک شاعر می‌رود چپ چپ نگاه می‌کنند که این شاعر است! روزنامه‌ها نیز برخی چپ هستند، برخی روشنفکر برخی نیز نیمه روشنفکرند و توجهی به شعر ندارد ولی شعر کار خود را انجام می‌دهد و تاثیر خودش را می‌گذارد.

 

 

 

در انتهای شانزدهمین «عصرانه ادبی فارس» از سوی خبرگزاری فارس، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و حوزه هنری از شیرینعلی گلمرادی تقدیر بعمل آوردند.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *