آثار هنرمندان 163 کشور در ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران

به گزارش خبرگزاری فارس، جمال کامیاب رئیس سازمان زیباسازی تهران در مراسم افتتاحیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان گفت: در 9 سال گذشته مجسمه‌سازی شهری ما با رشد بسیار خوبی روبرو بوده است و این شکوفایی را مدیون فعالیت مجسمه‌سازان و همکارانم در سازمان زیباسازی هستیم.

* بازدید دانشجویان سراسر کشور از مجسمه‌سازی

وی افزود: سمپوزیوم یک نوع مهمانی بزرگ است که هنرمندان ضمن خلق اثر هنری باهم در تعامل و گفت‌وگو می‌شوند. بیشتر هنرمندان در طول سال در آتلیه‌های شخصی خود مشغول کار هستند اما سمپوزیوم فرصت مغتنمی است که هنرمندان در کنار هم اقدام به خلق اثر هنری کنند و از آموخته‌های هم بهره ببرند.

به گفته رئیس سازمان زیباسازی؛ سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران قابلیت این را دارد که در سال‌های آتی تبدیل به یک جریان سرنوشت‌ساز هنری تبدیل شود. برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی تهران زمینه ای را فراهم کرد که نهادها و سازمان ها و حتی بخش‌های خصوصی به فکر این بیفتند که آن‌ها نیز در این عرصه وارد شوند.

وی ادامه داد: سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران فرصت مغتنمی است که دانشجویان رشته مجسمه‌سازی بتوانند با مجسمه‌سازان به نام در تعامل باشند و در جریان برگزاری سمپوزیوم از اطلاعات تکنیکی این مجسمه‌سازان بهره بگیرند. در جریان برگزاری سمپوزیوم برنامه‌ای ترتیب داده‌ایم که دانشجویان مجسمه‌سازی شهرهای مختلف ایران بتوانند از این رویداد بازدید کنند.

کامیاب گفت: در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران هر مجسمه‌ساز یک دستیار جوان خواهد داشت و تجربه ثابت کرده که این دستیاران در سال‌های آتی خود می‌توانند به عنوان شرکت‌کننده در این رویداد شرکت کنند.

وی همچنین از برگزاری نشست‌های تخصصی در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، خبر داد؛ قرار است این نشست‌ها در خانه هنرمندان ایران برگزار شود.

* هنرمندان خارجی سفیران فرهنگی ایران

در ادامه عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: برگزاری سمپوزیوم اتفاق بسیار مهمی است. مجسمه‌سازی معاصر با تاریخ 100 ساله اخیر ایران پیوند خورده است و مجسمه‌ها کمک می‌کنند که هویت شهرهای ما کامل شوند مثلا یکی از عناصر اصلی هویتی میدان فردوسی و خیابان دربند مجسمه‌هایی است که در این مکان ها نصب شده‌ اند.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران؛ حضور هنرمندان خارجی در سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران زمینه‌ای را فراهم کرده است که از هنرمندان خارجی حاضر در این رویداد بتوانیم به عنوان سفیران فرهنگی ایران یاد کنیم. این هنرمندان پس از بازگشت به کشورشان می‌توانند نقش مهمی در انتقال فرهنگ و هویت ایران به هموطنان خود داشته باشد.

* آثار هنرمندان 163 کشور در ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران

در ادامه مجتبی موسوی دبیر سمپوزیوم مجسمه سازی تهران گفت: در طول چند دوره‌ای که سمپوزیوم مجسمه سازی تهران و دوسالانه مجسمه سازی برگزار شده است، شهردار تهران حمایت های خود را معطوف به این دو رویداد مهم هنری کرده و این موضوع جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به روند برگزاری سمپوزیوم گفت: برنامه ریزی سمپوزیوم ششم از یک سال پیش با حضور سعید شهلاپور، سهند حسامیان، قره باغی، مرتضی نعمت اللهی آغاز شد و در این دوره برای نخستین بار تعدادی از مجسمه‌سازان جوان اسفندیار مراد پور، مجید حقیقی، محمدرضا یزدی و مهدی سلحشور به عنوان مشاور با سمپوزیوم همکاری می‌کنند.

موسوی ادامه داد: ایرج محمدی، حمید شانس، قدرت الله معماریان اصفهانی، محمدرضا ذبیح الله و  محمدرضا یزدی اعضای شورای انتخاب این سمپوزیوم را تشکیل می دهند.

به گفته موسوی در ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران 173 هنرمند از 163 کشور اثر ارسال کردند. همچنین 75 نفر در بخش اساتید و 43 دانشجو دراین رویداد شرکت کردند. همچنین 50 دانشجو نیز در این رویداد به عنوان دستیار شرکت کردند.

دبیر ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران ابراز امیدواری کرد؛ در ایام برگزاری سمپوزیوم علاقمندان از این رویداد هنری  بازدید کنند. قرار است تسهیلاتی از مقابل برج میلاد تا محل برگزاری سمپوزیوم برای بازدید کنندگان فراهم شود.

در پایان این مراسم تعدادی از هنرمندان از جمله عباس مشهدی‌زاده، سعید شهلاپور، جمال کامیاب رئیس سازمان زیباسازی با چکش زدن بر روی یکی از سنگ‌ها، این سمپوزیوم را افتتاح کردند و آرزو کردند که مجسمه سازی ایران همچون والیبال بتواند در عرصه بین المللی مطرح شود.

ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران (سنگ) از 23 شهریور تا 15 مهر ماه در پارکینگ باز برج میلاد برپا است.

انتهای پیام/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *