دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با ملل «حلقه سنا» فصل آذربایجان برگزار گردید…

دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با ملل (حلقه سنا) فصل آذربایجان با حضور و سخنرانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و کارشناس تبلیغی حوزه آسیای میانه و قفقاز حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر ساعی‌ور در دو موضوع “تبیین جایگاه مذهب در جمهوری آذربایجان” و “ساختار نهادهای متولی امور دینی در دولت آذربایجان” در تاریخ 11 آبان ماه 1401 برگزار گردید.

 

 

حجت الاسلام ساعی‌ور تحولات دینی در جمهوری آذربایجان را به سه دوره دوران تزار، حاکمیت کمونیسم و پس از کمونیسم تقسیم نمود.

ایشان در ادامه افزود: دوران تزار مصادف با دوران مبارزه با اسلام است؛ چرا که اولویت حکومت تزار مسیحی سازی بوده و از جهتی کمونیسم نیز به طور کامل با دین مخالف بود؛ لذا در دوره حاکمیت کمونیسم مساجد در کشور آذربایجان انگشت شمار بوده و با کارکرد بسیار کمی در حد مراسم تجهیز میت فعالیت داشتند.

 

 

استاد ساعی ور گفت: پس از کمونیسم ابتدا سیاست کشور آذربایجان بر آزادی مذهبی بود، از این رو مذاهب و ادیان مختلف اقدام به تاسیس مراکز عبادی، مسجد و مراکز فرهنگی می‌کردند. آرام آرام رویه به سمت بومی‌سازی دین پیش رفت. در دوره‌های اخیر هم تلاش می‌شود تا ارتباط با مرجعیت کم و کمتر شده و گرایشات به سمت ترکی‌سازی دین با محوریت ترکیه جلو می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *