مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در حسینیه موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام برگزار گردید

مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در حسینیه موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام برگزار گردید.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی و ذکر مصیبت مداح اهل بیت علیهم السلام حاج عباس حیدرزاده برگزار گردید.

سخنران مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی ضمن اشاره به برخی از فضائل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها ابراز داشت: از پنج منبع می‌توانیم به معرفی صدیقه طاهره بپردازیم.

* منبع نخست آیات قرآن کریم است؛ در ذیل برخی از آیات قرآن کریم مستقیماً نام حضرت صدیقه یاد شده است؛ مانند آیه تطهیر، آیه مباهله، سوره هل اتی و… که مفسران اهل سنت نیز نسبت به این مسأله اعتراف دارند گرچه بعضی در رابطه با این مسأله طفره می‌روند و می‌خواهند این حقایق را دور بزنند.

* دومین منبع برای شناخت حضرت صدیقه روایات پیامبر اکرم صل الله علیه و آله است که تعدادشان کم نیست، به عنوان نمونه کتاب «بهجة قلب المصطفی» نوشته مرحوم رحمانی همدانی رضوان الله تعالی علیه است؛ این کتاب مجموعه‌ای ارزشمند از روایاتی است که در منابع فریقین درباره حضرت زهرا سلام الله علیها جمع آوری شده است.

مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه فرمودند: در میان فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها، یکی اشرف فضائل است، که ذهن بنده را مشغول کرده؛ این فضیلت در روایت کافی شریف مرحوم کلینی نقل شده است که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام جبرئیل در این 75 روز ارتباطش را با این بیت قطع نکرد، امام فرمودند: باید یک تناسبی بین جبرئیل و آن فرد یعنی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها باشد که ارتباط ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه افزود: ملائکه خدمت حضرت مریم هم می‌آمدند اما جبرئیل می‌آمد برای چهار چیز: و کان جبرئیل(ع) یاتیها فیحسن عزاءها على ابیها و یطیب نفسها و یخبرها عن ابیها و مکانه و یخبرها بما یکون بعدها فى ذریتها به فاطمه تسلیت بگوید، به فاطمه آرامش بدهد و از پدرش خبر بیاورد از عالم برزخ و اخبار ذریه اش را به ایشان بدهد این روایت از امام صادق علیه السلام است، باب مولد الفاطمه در کافی شریف که به این چهار جهت جبرئیل خدمت حضرت می‌رسید.

ایشان افزودند: از نظر ما کوچکترین توهین به حضرت فاطمه سلام الله علیها بزرگترین توهین است چون مقام ایشان خیلی بالا است، مثل این است که شما در خانه پایت را دراز میکنی اشکالی هم ندارد اما جلوی بزرگی این کار را نمیکنی چون شان آن شخص خیلی بالاست؛ فاطمه زهرا مقام بسیار بالایی دارد.

* خطیب مراسم گفت: سومین منبع، کلام ائمه علیهم السلام است که بنده از هر امامی یک حدیث آورده ام ولی زمان این اجازه را نمی‌دهد که همه را بخوانم، به اختصار عرض می‌کنم خود امیر المومنین علیه السلام در نامه 28 نهج البلاغه وقتی افتخارات اسلامی را برای معاویه می‌شمارند می‌فرمایند: مِنَّا النبّی المُخْتارُ ومِنّاَ الطَّیارِ وَ مِنّا اَسَدُ الله و اَسَدُ رَسُولِهِ یکی یکی می‌شمارد تا مِنّا خَیرُ نِساءِ العالَمین و مَنکُم حَمّالَةُ الحَطَب فاطمه از ماست ليَ الفخرُ بفاطمةَ و ابیها.

* منبع چهارم کتاب‌های غیر مسلمانان و غیر شیعیان در رابطه با حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است؛ بنده نام 10 کتاب یادداشت نموده‌ام که یکی از بهترین آن‌ها، نوشته آقای سلیمان کَتّانی کتاب وَترٌ فی غَمد (زهی در نیام) است.

* و پنجمین محوری که برای شناخت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بسیار مفید است، سیره خود ایشان است؛ سیره سیاسی، سیره خانوادگی و سیره شخصی ایشان و سبک زندگی ایشان به شناخت ابعاد شخصیتی این حضرت والا مقام بسیار کمک می‌کند؛ آقای دکتر جبّاری کتاب خوبی در این زمینه نوشته‌اند به نام «سیره و سبک زندگی فاطمه»، بسیار کتاب خوبی است و توصیه بنده به شما این است که این کتاب را تهیه کنید و خود و خانواده‌تان مطالعه کنید بسیار مفید است. برای نمونه یک مورد از سیره حضرت را عرض می‌کنم که ایشان رضای خدا را بر رضایت خلق ترجیح می‌دادند؛ فاطمه کسی است که خداوند یرضی لرضاها اما رضای فاطمه چیست؟! رضایت خدای متعال؛ این آن چیزی است که شخصیت ایشان را برجسته می کند.

ایشان در پایان پس از مدح و ذکر مصیبت منبر را به مداح و خادم اهل بیت علیهم السلام حاج عباس حیدرزاده سپردند تا ایشان نیز ذکر مصیبت‌های حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و اهل بیت علیهم السلام را ادای فریضه نمایند.

در پایان مراسم، حضار میهمان سفره بی بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *