نگاه بین المللی امام خمینی درباره «ولایت»/ تحصیل بچه‌های مسلمان در مدارس کاتولیک

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل جامعه المرتضی علیه السلام:  فرهاد فلاح در دومین نشست تخصصی کودکان و نوجوانان با عنوان «گام یازدهم؛ گام فراموش شده تبلیغ بین‌الملل» که در جامعة‌المرتضی(ع) قم برگزار شد، با اشاره به این‌که جهانی اندیشی پایه فکری امام خمینی(ره) بوده و این مهم از سوی سایر علمای اسلام نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: امام راحل، انقلاب اسلامی را محدود به ایران نمی‌دانستند و به‌ صراحت جهانی کردن آن را از مسؤولان درخواست کرده‌اند.

دستاوردهای فقهی امام راحل

فعال فرهنگی حوزه بین الملل به تبیین دستاوردهای فقهی امام راحل پرداخت و اظهار داشت: قرار دادن ولایت فقیه در دنباله مسأله امامت و تبیین جایگاه آن در علم کلام، شکوفایی اندیشه ولایت و امامت و سایه‌افکن شدن آن بر سر تمامی مباحث فقهی در جایگاه فقه ولایی و مطرح شدن بحث امام و امت به‌جای مرجع و مقلد از سوی ایشان از دستاوردهایی است که می‌توان در عرصه فقهی به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) برای عملی کردن تفکرات خاص و مدبرانه خود ابتدا ولی فقیه را ولی مسلمین دانست، سپس او را به عنوان جانشینی امام اصیل معرفی کرد و با توجه به اینکه امام معصوم(ع) ثقل اصغر است و باید فدای ثقل اکبر ‌شود، هنگام به خطر افتادن ثقل اکبر، باید به میدان بیاید اگرچه خودش نیز به‌ خطر بیفتد.

برای ایجاد انقلاب باید به پا خواست

فلاح خاطرنشان کرد: تفاوت امام خمینی(ره) با سایرین در این است که دیگران قائل بودند ولایت فقیه هست، اما شرایط آن را حصولی می‌دانستند و این در حالی است که امام راحل بخشی از آن را حصولی و بخش دیگر را تحصیلی معرفی کردند؛ بنابراین از دیدگاه امام خمینی(ره) برای ایجاد ولایت باید قدم برداشته شود، نه این‌که منتظر بنشینیم تا کسانی از ما دعوت کنند تا برای رهبری به کشورشان برویم.

وی افزود: امام خمینی(ره) می فرمودند من از آن آدم‌ها نیستم که هنگامی که حکم کردم بنشینم چُرت بزنم که این حکم خودش برود؛ من راه می‌افتم دنبالش. بر اساس این سخن امام، روشن می‌شود برای ورود به عرصه بین‌الملل باید گام برداشته شود چراکه مبنای فقهی ما در این زمینه تحصیلی بودن مسأله ولایت است.

مجاهدت امام راحل برای تحصیل عملی ولایت

فعال فرهنگی عرصه بین الملل ابراز داشت: مسأله این است که مبنای فقهی امام راحل در حوزه اعمال ولایت را هنوز درک نکرده ایم، حضرت امام شرایط اعمال ولایت را تحصیلی می دانند نه حصولی، یعنی باید شرایط را تحصیل کرد، به همین خاطر است که امام از روز اول حکومت جهانی اسلام را مطرح کردند و مسأله را ففط در چارچوب ایران ندیدند و برای تحصیل شرایط اقدام عملی کردند.

وی با بیان این که باید متوجه شویم که امام خمینی(ره) شرایط ولایت و رهبری را شرط واجب می دانستند نه شرط وجوب، ادامه داد: به همین خاطر است که امام قیام کردند و تا آخر عمر تلاش کردند و مجاهده داشتند با این ویژگی مهم که خود را فقط در چارچوب ایران ندیدند و ندای حکومت جهانی اسلامی را مطرح کردند؛ همین مبانی امام دقیق ترین استدلال برای حرکت به سمت ایجاد یک تشکیلات بین المللی برای تحصیل شرایط ولایت و رهبری مدنظر اسلام است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه بین الملل برای روشن شدن مبنای رویکرد تبلیغ در عرصه بین‌الملل به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب استناد و بیان کرد: ایشان در سخنانی فرمودند «هنگام برپایی یک خیمه، نخ‌های خیمه هرچه دورتر بسته شود این خیمه استوارتر است؛ اما اگر پای خیمه بسته شود هنگام وزش باد این خیمه سرنگون خواهد شد»؛ بر اساس این اگر انقلاب اسلامی نشر پیدا کند دشمنان نمی‌توانند نگاه چپ به این مرزوبوم بیاندازند.

یک قدم تا جهانی شدن

وی به تبیین علت نام‌گذاری این نشست به بررسی «گام یازدهم؛ گام فراموش‌شده تبلیغ بین‌الملل» پرداخت و ابراز داشت: این نام را از یک کتاب کودک با عنوان «قدم یازدهم» برگرفتم؛ این کتاب داستان «یک شیر است در قفس که همه طول و عرض این قفس 10 قدم بوده، روزی در این قفس باز می‌ماند، ده قدم را می‌رود، اما انگیزه‌ای برای برداشتن قدم یازدهم ندارد»؛ این جلسه نیز به نام «قدم یازدهم» نامیده شد تا انگیزه تبلیغ بین‌الملل در ذهن‌ها نقش ببندد.

فلاح یادآور شد: اگر امروزه تنها در عرصه تبلیغ داخلی محدود شویم به‌سان همان شیری هستیم که تنها یک قدم تا آزادی داشت، اما نگاهش به همان قفس محدود شده بود؛ بنابراین نباید گفته شود تبلیغ منحصر در داخل کشور است، بلکه باید نگاهی فراتر از این کشور داشت تا مبانی الهی در جهان فراگیر شود.

فقدان الگوی تبلیغی در عرصه بین‌الملل

فعال فرهنگی عرصه بین الملل با طرح این سؤال که «اگر به شما پول کافی بدهند و هر کشوری که خواستید هم به شما بدهند و همه امکانات فراهم شود چه می کنید؟» ادامه داد: اگر الگوی سازمان فعالیت تبلیغ بین‌الملل در ذهن حوزویان شکل نگرفته باشد، به‌یقین از انجام هیچ‌ کاری بر نخواهند آمد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی افراد در حوزه تبلیغ بین‌الملل، مبنا را خودشان قرار می‌دهند که این موضوع منجر به خوددرگیری شخص می‌شود؛ چراکه چنین فردی همانند یک «بادکنک» است که هیچ محتوایی ندارد و فقط با گول زدن دیگران برای خود شخصیتی دروغین ساخته است.

پرورش نخست وزیر چشم انداز مهدکودک کانادایی

فلاح خاطرنشان کرد: استاد شهید مطهری در پایان عمر خود در نامه‌ای که منتشر نشده است، گفتند «اگر بار دیگر به آن دوران بازگردم از مدارس شروع به تبلیغ می‌کنم»؛ بر این اساس و اذعان دیگر فعالان در این عرصه درمی‌یابیم که افراد باید از کودکی در معرض تعلیم و تربیت قرار بگیرند، به این دلیل که در بزرگسالی برخی عقاید ریشه زده و کوتاه آمدن از آن برای برخی افراد چه‌بسا ناگوار آید.

نویسنده و پژوهشگر حوزه بین الملل با اشاره به این‌که یک مدرسه در شهر کبک کشور کانادا افراد را از دو سالگی پذیرش می‌کند، ابراز داشت: این مدرسه افرادی را می‌پذیرد که پدر مادر او از هنگام انعقاد نطفه تحت مشاوره مسؤولان آن مدرسه باشند و پیش از تولد برای فرزندان خود پرونده تشکیل دهند، ناگفته نماند که تمام نخست‌وزیران و از جمله نخست‌وزیر فعلی این کشور در این مدرسه تعلیم دیده‌اند.

وی افزود: مسیحیت تبشیری، شاخه‌ کودک و نوجوان برای افراد ایرانی خارج از کشور ایجاد کرده است، برای این‌که بچه‌های ایرانی را گرد مذهب خود درآورده و ارتباطشان را هم با اسلام و هم با ایران قطع کند.

فلاح با اشاره به این‌که از سن کودکی باید برای معنویت‌گرایی فرزندان برنامه‌ریزی کرد، گفت: مسیحیت در مهدکودک‌ها کلیسا تأسیس و همواره در این سن کودکان را با مبانی خود آشنا می کنند که متأسفانه به این مهم در کشور ما کم‌تر پرداخته می‌شود؛ نا گفته نماند که پاپ در آمریکای لاتین یک کتاب برای کودکان و نوجوانان تدوین می‌کند و در روزنامه‌ها منتشر می‌شود؛ اما در ایران خیلی کم به این مسأله توجه می‌کنند.

وی اضافه کرد: در عرصه تبلیغ بین‌المللی برای کودکان نیازی نیست مبلغان به آن کشور رفته و برای آنها نمایش اجرا کنند؛ بلکه مبلغ باید به کشور مورد نظر رفته و به مدیریت این عرصه بپردازد، یعنی باید جریان‌های فرهنگی کودک و نوجوان ایجاد کرده، مربی بامهارت پرورش دهد تا آنها بر اساس این منظومه فکری با کودکان و نوجوانان محیط خودشان رابطه برقرار کنند.

نویسنده و پژوهشگر حوزه بین الملل با بیان این‌که مدارس بچه‌های مسلمان به علت فقدان مدرسه اسلامی در مدارس کاتولیک‌ها درس می‌خوانند، بیان کرد: یکی از خلأهای جدی که باید در آن عرصه ورود پیدا کنیم تأسیس مدرسه اسلامی در عرصه بین‌الملل است تا با مدیریت مبلغان بین‌المللی به‌وسیله افراد بومی آنجا اداره شود.

فرهنگ بومی ملاک عمل مبلغ

فلاح با بیان این‌که بر اساس نص آيات قرآن کریم افراد غیر بومی ها توانایی برقراری ارتباط خوب و تأثیرگذار با بومیان را ندارند، اظهار داشت: سیره معصومین(ع) نیز همین گونه بوده که برای جذب افراد به اسلام از افراد بومی هر منطقه استفاده می‌کردند.

وی یادآور شد: برای این‌که بتوانیم در عرصه بین‌الملل تأثیرگذار باشیم باید نسبت به فرهنگ کشور مقصد آشنایی کامل داشته باشند؛ برخی مسائل در یک کشور پسندیده است و همان مسأله در کشور دیگری ناپسند و منفور تلقی می شود؛ بر این اساس گاهی نباید در برخی مسائل وارد شویم؛ چون ممکن است سبب دین‌گریزی افراد شود.

فعال فرهنگی حوزه بین الملل  با اشاره به این‌که در سال 93 و 94 تنها 10 یا 11 کتاب درباره خداجویی در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده است، ابراز داشت: هم‌اکنون در حوزه علمیه افراد بسیار کمی در این زمینه وجود دارند که موفق بوده و دارای تراز جدی هستند.

وی ادامه داد: از بحث‌هایی که باید به آنها باید اندیشید این است که زیرساخت‌های فضای یک مدرسه تعریف شده را در کشورهای مختلف ایجاد کنیم؛ این مسأله می‌طلبد تا برخی طلاب به صورت تخصصی در این زمینه به فعالیت بپردازند تا زمینه برای تبلیغ دیگران به آسانی شکل بگیرد.

فلاح با بیان این‌که هم‌اکنون برنامه‌ هدفمندی برای تبلیغ در مهدکودک‌های کشورهای دیگر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای ما این‌ بوده است که عده‌ای از طلاب باتجربه در عرصه تبلیغ بین‌الملل را جمع‌آوری کردیم و با وجود این‌که بودجه‌ای نداریم، مجموعه‌ای را با عنوان «بنیاد بین‌المللی کودک و نوجوان» تشکیل داده‌ایم تا گامی مؤثر در این زمینه برداشته شود.

وی افزود: هم‌اکنون یک مهدکودک با نام «حسنات» شکل گرفته است که مدل بین‌المللی تبلیغ اسلامی را در این مکان می‌آزماید تا بررسی کند خروجی این فعالیت چگونه است.

فقدان «اطلس موضوعات کودک و نوجوان» در جامعه

نویسنده و پژوهشگر حوزه بین الملل با اشاره به این‌که هم‌اکنون «اطلس موضوعات کودک و نوجوان» در جامعه وجود ندارد، عنوان کرد: ضروری است طلاب علاقه مند گرد هم آیند و با بررسی روایات و آیات موضوعات مورد نیاز بچه‌ها را استخراج کرده و منتشر کنند.

«مکان‌یابی سنی» گامی مؤثر در عرصه تبلیغ

وی اضافه کرد: روزی امام صادق(ع) از جایی عبور می‌کردند و دیدند فردی به فرزند خود نماز می‌آموزد، فرمودند «فرزندت چند ساله است» آن شخص پاسخ داد «پنج سال» در این حال حضرت فرمودند«این کار را در هفت سالگی به او بیاموز»؛ با وجود این درمی‌یابیم برای تربیت فرزندان باید «مکان‌یابی سنی» انجام داد به عنوان مثال برای تولید کتاب در این زمینه باید در نظر داشته باشیم که برای آموزش نماز  هفت ساله‌ها را مخاطب قرار دهیم.

فلاح با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب گفتند «اگر کسی با دغدغه کودک و نوجوان درگیر شود، دیگر شب خوابش نمی‌برد» بیان کرد: طلاب علوم دینی باید در این زمینه به‌طور جدی به فعالیت بپردازند چراکه در این عرصه فضاهای خالی و کار نشده بسیار زیاد است.

تا بروز شدن فاصله بسیاری داریم

فعال فرهنگی حوزه بین‌الملل ضمن هشدار به مسؤولان، فاصله کشور تا رسیدن و بروز شدن در عرصه تبلیغ بین‌الملل را بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: به‌یقین تا دوسال دیگر بحث «آموزش با بازی‌های استراتژیک» مطرح خواهد شد یعنی باید برای آموزش تاریخ اسلام بازی طراحی شود تا کودک با بازی کردن بداند از صدر اسلام تا هم‌اکنون چه اتفاقاتی افتاده است و  دستیابی به این مهم همت بی‌شمار مسؤولان را می‌طلبد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید اشتباه بشود که هم‌اکنون عده‌ای از طلاب بروند و  به تولید بازی بپردازند؛ بلکه باید این عرصه را به لحاظ فکری مدیریت کنند تا فن‌آوران این زمینه به تولید و فعالیت بپردازند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *