تبیین آسیب های تبلیغ بین الملل/ باید فعالیت های جزیره ای را کنار بگذاریم و متحد شویم

img21514930حجت الاسلام والمسلمین قمی در مراسم افتتاحیه دوره های آموزشی جامعة المرتضی(ع) گفت: برخی تصور می کنند که برای فراگیری زبان خارجی و تبلیغ باید حتما به خارج از کشور بروند؛ حضور طلاب در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و رهبر معظم انقلاب هم بر ورود طلاب به فضای مجازی تأکید دارند.

به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی عصر امروز در آیین افتتاحیه دوره های آموزشی جامعة المرتضی(ع) که در سالن جلسات این مرکز و با حضور معاون بین الملل حوزه برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امروز زبان‌دانی از ضرورت هایی برای بسط تشیع در جهان بوده و بسیار مطلوب است که شما در جامعة المرتضی(ع) به این ضرورت پرداخته اید.

وی با بیان این که  از قبل انقلاب ضرورت مسأله آموزش زبان برای طلاب احساس شده بود، گفت: قدیمی ترین نوع آن زمان شیخ عبدالکریم حائری بود که طلابی را برای فراگیری آموزش زبان انگلیسی تربیت کردند، در زمان انقلاب نیز شهید بهشتی دو طلبه را 5 سال به آموزش زبان، فلسفه غرب و دین شناسی موظف کردند که در کشورهای خارجی به تبلیغ پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی ادامه داد: مرکز جامعة المرتضی(ع) یک بخش خصوصی بوده که از آزادی عمل برخوردار است و با وجود این آزادی، ممکن است آسیب هایی هم داشته باشد که باید مراقب آن ها باشید.

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب افزود: فرآیند آموزش زبان در حوزه با چند آسیب مواجه بوده و باید با هم فکری، بخشی از این آسیب ها را به حداقل برسانیم، گاهی تصور می‌شده که زبان، به تنهایی برای تبلیغ اکتفا می‌کند، در حالی که شناخت فرهنگ جامعه بسیار مهم تر از زبان آن است.

وی تأکید کرد: باید بدانیم در لایه های زیرین آن شهر چه می گذرد تا پیام دین مبین اسلام را به آن ها برسانیم؛ تبلیغ باید فصیح باشد تا بتواند پیام دین را به طور صحیح رساند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی خاطرنشان کرد: پس از نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا، ایشان فرموده بودند من به فکر این هستم که کتابی راجع به اسلام برای مخاطبان غیر مسلمان بنویسم؛ برای این کار باید ببینیم چه سؤال هایی در ذهن مخاطب است و در همان مورد کتاب را بنویسیم.

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب درباره سؤالاتی که در ذهن مخاطبان است، فرمودند که ممکن است حقوق حیوانات برای غیر مسلمانان مهم باشد؛ در همان جا یکی از کارشناسان به بنده گفت که واقعا ایشان به نکته اساسی و مهمی اشاره کردند؛ اتفاقا احادیث و روایاتی درباره حقوق حیوانات هم در منابع اسلام ذکر شده است که می تواند قابل توجه قرار گیرد.

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب ادامه داد: آسیب دومی که وجود دارد این است که در کنار تبلیغ ابلاغی و قولی، کمتر به تبلیغ عملی پرداخته ایم.

وی افزود: مبلغی که بتواند اصولی را که خودش تبلیغ می‌کند، عملی کند آن موقع می‌تواند موفق عمل کند؛ لباس روحانیت هم یک نوع تبلیغ است و مبلغ نباید خودش را خلع لباس کند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی گفت: آن چه در تبلیغ علما تأثیر گذار بوده، تبلیغ عملی آن ها بوده است؛ آسیب های تبلیغی در این زمینه آثار تخریبی بالایی ایجاد می کند؛ برخی مبلغان با وجود این که ربان کشوری را نمی دانند چنان تأثیری می گذارند که یک زبان دان نمی توانست داشته باشد.

وی اظهار داشت: یکی از اصول تبلیغی، باید آشنایی به مباحث عقلانی برای تبیین فرهنگ مشترک بین مذاهب باشد؛ همچنین هنر نیز بزرگترین تأثیر را روی انسان ها می گذارد؛ سید حسن نصرالله می گفت که زمانی که فیلم یوسف پخش می شد، خیابان های لبنان خلوت می شد.

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: آسیب دیگر این است که برخی تصور می کنند برای فراگیری زبان خارجی و تبلیغ باید حتما به خارج از کشور بروند؛ حضور طلاب در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و رهبر معظم انقلاب هم بر ورود طلاب به فضای مجازی تأکید دارند.

وی به معاون بین الملل حوزه علمیه توصیه کرد: بهتر است که برای هر کشوری یک میز تخصصی فرهنگی داشته باشیم و با بررسی فرهنگی آن ها بتوانیم اثرگذاری بهتری داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قمی گفت: آسیب دیگر این است که شناختی از دشمنان و فعالیت های رقبای خود نداریم؛ کمتر مبلغی پیدا می شود که بتواند نیم ساعت درباره مسیحیت یا مذاهب دیگر صحبت کند.

وی ادامه داد: واتیکان کشوری است که کشیش ها و کلیساهای بسیار زیادی دارد و از سوی دیگر هم شبکه های ماهواره ای فراوانی در اختیار دارد که به صورت گسترده مبلغ مسیحی تربیت کرده و جمعیت زیادی را به خود جذب می کنند.

معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: ما با رقبا و موانع زیادی رو به رو هستیم، فرهنگ های شرقی و غربی هم پیوسته در حال هجمه هستند؛ ما نسبت به این کشورها بودجه و شبکه های بسیار کمتری داریم.

وی در پایان اظهار داشت: اگر قرار باشد خودمان با هم مشکل داشته باشیم، فعالیت هایمان جزیره ای می شود؛ به همین دلیل باید با نهادها و دوستان دیگر متحد شویم و سیاست واحدی اتخاذ کنیم که نوید وضعیت بهتری را بدهد.

لینک خبر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *