اولین نشست مدیران و دانش آموختگان موسسه بین المللی المرتضی (ع)

در این نشست حجت الاسلام داودی مدیر محترم موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام ضمن خوش آمد گویی به همه دانش پژوهان و مبلغانی که به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه شرکت کرده بودند ابراز داشت:با توجه به شرایط کنونی جامعه و همه گیری ویروس کرونا این جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد .

در ادامه حجت الاسلام مشکی ریاست محترم موسسه با ابراز سپاسگزاری از خداوند متعال برای توفیق حضور در این نشست اینترنتی و گفتگو با دانش پژوهان و مبلغین مرکز گفت: حقیقت مساله این است که در نظر داشتیم که بتوانیم این نشست را به صورت حضوری در خدمت اعزه محترم باشیم و چهره به چهره در خدمت عزیزان باشیم و پیشنهادات و انتقادات و سخنان آنان را بشنویم و با یکدیگر برای بهبود کارها و اهداف المرتضی علیه السلام در دو حوزه دانش آموختگی و تبلیغ به گفتگو بنشینیم اما با توجه به تحمیل شرایط بیماری منحوس کرونا مجبور شدیم که این جلسه را در بستر فضای مجازی فراهم کنیم.

واقعیت مساله این است که موسسه المرتضی علیه السلام به عنوان یک موسسه پیشرو در عرصه آموزش های بین المللی و تبلیغ بین الملل از حدود ده سال پیش کار خود را آغاز کرد و در طی این دوره تلاش های بسیار خوبی برای تربیت نیروی انسانی و مبلغ و هم در عرصه تبلیغ تلاش ها و فعالیت های خوبی توسط دوستانی که در موسسه داشتند و مدیریت می کردند، صورت گرفته است که من در همین جا از همه تلاش ها به نوبه خودم تشکر می کنم. به خصوص از تلاش های برادر عزیزمان حجت الاسلام و المسلمین زادهوش که امیدواریم خداوند به همه جزای خیر دهد.

وی گفت: موسسه المرتضی یک کار جدیدی را در عرصه بین الملل آغاز کرد و تربیت و اعزام مبلغ در عرصه بین الملل در گذشته به صورت موردی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در ایران و برخی از کشورها از جمله عراق اتفاق می افتاد اما اینکه یک موسسه به صورت سیستماتیک و نظام مند برای تربیت مبلغ در عرصه بین الملل وارد صحنه شود این را ما  تا دهه اخیر سراغ نداریم .

رئیس موسسه بین المللی المرتضی گفت: به اعتقاد من در این عرصه اتفاقات خوبی رقم خورد و تلاش هایی را دوستان در این فضای جدید انجام دادند و مانند هر کار جدید و تاسیسی به صور طبیعی دستاوردهای خوبی رخ داد و البته مشکلات و کمی و کاستی هایی در این عرصه وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با همفکری و کمک این اشکالات را به حداقل برسانیم و توفیقات مجموعه را در عرصه پژوهش و تبلیغ روز افزون کنیم.

حجت الاسلام مشکی افزود: در طول این یازده ماهی که من در خدمت دوستان بودم فعالیت های بسیار خوبی در موسسه ساماندهی شده است و لازم است این نکته را عرض کنم که در گذشته رویکرد موسسه المرتضی در دو بخش پیگیری می شد که بخش اول آموزش و بخش دوم نیز موضوع اعزام مبلغ برای فعالیت های تبلیغی در خارج از کشور بود که با بررسی هایی که انجام شد این دو نقش به نوعی باز تعریف شد که موسسه تلاش عمده خود را بر تربیت مبلغ متمرکز کند چرا که این موضوع یک مساله پیچیده ای است و به الزامات و پشتیبانی های گسترده ای نیازمند است .

وی در این نشست گفت: رویکرد جدید المرتضی تربیت مبلغ است و این مساله اجزا و ارکانی دارد و دوستانی که قصد فعالیت در عرصه بین الملل هستند،حتما نیازمند آشنایی با فرهنگ های کشورهای مختلف هستند، همچنین آموزش های مهارتی به اندازه آموزش زبانی لازم و ضروری است که مجموعه این عوامل می تواند یک فرد را به یک مبلغ و یک مدیر فرهنگی برای کی منطقه تبدیل کند و ما در رویکرد جدید در المرتضی به دنبال همین هدف هستیم.

وی در اشاره به سفرهای تمهیدی مبلغین گفت: امیدواریم با رفع محدودیت های کرونایی در دنیا بتوانیم سفرهای اعزامی  تهمیدی، تبلیغی خود را برای مبلغینی که در موسسه زبان آموزی می کنند آغاز کنیم تا مبلغین بتوانند دانش زبانی خود را با حضور در منطقه توسعه دهند و با آشنایی با فرهنگ منطقه بتوانند به یک مبلغ و یک مستشار فرهنگی موفق تبدیل شوند.

حجت الاسلام مشکی در این نشست گفت: لازم است به این نکته اشاره کنم که تبلیغ بین الملل تنها به تبلیغ حضوری در کشورهای مختلف خلاصه نمی شود و در عصر امروز لازم است تا از ابزار رسانه و فضای مجازی استفاده کنیم تا بتوانیم تاثیرگزاری را در منطقه محل فعالیت داشته باشیم.

وی افزود: برای حضور یک مبلغ در یک کشور خارجی جدای از موضوع پشتیبانی مالی که برای کشور ما بسیار گران است، به لوازمی نیازمند است که بسیاری از آنها در اختیار ما نیست که یکی از آنها موضوع اقامت و استقرار در یک کشور است که با محدودیت های بسیار زیادی مواجه است و بسیاری از کشورها به ما اجازه اقامت به عنوان یک مبلغ را به ما نمی دهند و در گذشته نیز افرادی که در کشورهای محتلف مستقر بودند در مواردی تحت قالب های دیگری این مساله اتفاق می افتاده است و راه چاره برای مقابله با این محدودیت ها و ترویج و تبلیغ مکتب اهل بیت علیهم السلام، استفاده از ابزار نوین است که در این راستا معاونت رسانه موسسه بین المللی المرتضی راه اندازی شده است.

رئیس موسسه بین المللی المرتضی در تبیین اهداف موسسه المرتضی علیه السلام گفت: ساماندهی تبلیغ در نقاط هدف و افزایش تاثیر گذاری در عرصه بین الملل در ترویج مکتب اهل بیت،پیاده سازی دانش مبلغین در یک عرصه عملیاتی از جمله اهدافی هستند که یا یاری و همکاری شما قابل دستیابی است.

وی گفت: تشکیل گروه های زبانی و منطقه ای برای 5 زبانی که در مجموعه المرتضی در حال فعالیت هستند از کارهای انجام شده در یازده ماه گذشته است که برخی از این گروه ها در این چند ماهه فعالیت های بسیار خوبی را در فضای مجازی و در فضای تدوین سندهای تبلیغی انجام داده اند.

حجت الاسلام مشکی گفت: از جمله کارهای مفیدی که لازم است نوید آن را خدمت شما بدهم، ارتباطات موسسه با سایر بخش های فعال در عرصه بین الملل است که در حال حاضر ارتباطات و جلسات بسیار خوبی، به منظور توسعه فضاهای آموزشی در سطح کشور و رفع موانع حضور مبلغین در خارج از کشور با مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه  برگزار شده است.

رئیس موسسه بین المللی المرتضی در پایان گفت: بیان دیدگاه ها و مشکلات و ارائه پیشنهادات و راهکارها از طرف دانش پژوهان در این نشست ها می تواند مجموعه ما که یک مجموعه متعلق به خود شماست را در عرصه بین الملل موفق تر از گذشته ان شاء الله جلوه دهد و تاثیرگزاری ما را در جهان معاصر برای تبلیغ و ترویج مکتب اهل بیت دو چندان بلکه مضاعف کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *