آشنایی با فعالیت های گردشگری مذهبی و توریسم

آشنایی با گردشگری مذهبی  آشنایی با فعالیت ها
در راستای ارتقاء رضایتمندی توریست از سفر به ایران و در جهت شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلام حقیقی، جامعه المرتضی ع طرح های متنوعی برای گردشگران مذهبی و توریست‌ها برنامه ریزی و اجرا می کند.طرح جامع و تفصیلی «گردشگری مذهبی و توریسم» توسط مسئول این بخش  بعد از بررسی های همه جانبه نگاشته شده است. و تمامی فعالیت ها و اهداف این بخش بر مبنای آن سند هدف گذاری شده است.

1-تولید محتوی
تولید محتوی در قالب های مختلف، اعم از بروشور، کتابچه، سایت، فیلم، عکس و . . . یکی از مهمترین فعالیت‌های موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام می‌باشد. شناسایی مخاطب و تولید محتوی بر اساس نیاز و فرهنگ مخاطب از مهمترین شاخصه های تولید محتوی است.

2-تورهای علمی و مذهبی در قم

به رغم پتانسیل های شهر مقدس قم در گردشگری مذهبی و توریست، متاسفانه چندان در کانون توجه قرار نگرفته است. یکی از پرکاربردترین طرح های جامعه المرتضی ع در شهر قم، برگزاری نشست های علمی و مذهبی می باشد. در این طرح آژانس ها و یا راهنمایان با هماهنگی با این مرکز، برای توریست ها برنامه های متنوعی برنامه ریزی می‌کنند. این برنامه ها متناسب با زمان گروه های توریستی متغیر می باشد. حداقل زمان برای برگزاری این نشست ها نیم ساعت و حداکثر آن به عهده ی گروه می باشد.

یکی از مهمترین برنامه های این طرح برای توریست ها، بازدید از حرم حضرت معصومه س و برگزاری نشست علمی در این حرم مطهر می باشد که این طرح با همکاری تنگاتنگ حرم حضرت معصومه س صورت می گیرد. همچنین برنامه های دیگری مانند بازدید از موزه، بازدیداز بیت امام خمینی ره، موزه مراجع، حوزه علمیه و برخی دیگر موراد در این طرح ها گنجانده شده است.مهمترین هدف از این طرح، پاسخگویی به سوالات دینی توریست ها توسط اساتید حوزوی در فضایی صمیمی و دوستانه می باشد.

3-نشست های علمی در مراکز مذهبی توریست پذیر

نشست های علمی نه تنها در شهر قم، بلکه در دیگر شهرها نیز برگزار می شود. با همکاری برخی از مراکز مذهبی توریست پذیر، مبلغین این مرکز در برخی شهر ها بصورت فصلی مستقر شده اند. شهره ای شیراز، اصفهان، کاشان و یزد از مهمترین این شهرها می‌باشند.

4- طلبه راهنما برای گردشگران مذهبی
مسلمانان انگلیسی زبان که از دیگر کشورهای اسلامی جهت انجام زیارت به ایران سفر می کنند در صورت هماهنگی با موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام  می توانند از مبلغ زباندان (انگلیسی) در طول سفر خود در ایران بهره مند شوند. بی شک زندگی در کشورهای غیر مسلمان، دنیایی از سوالات متفاوت برای مسلمانان دارد که سفر به ایران و شرکت در نشست های علمی جامعه المرتضی می تواند قدمی کوچک در پاسخگویی به سوالات دینی و مذهبی باشد.

5- تجربه مسلمانی
اعمال عبادی اسلام مانند مسجد رفتن و نماز خواندن یکی از سوالات پرتکرار توریست ها در زمینه مذهبی می‌باشد. جای تردید نیست که اگر شرایطی فراهم شود تا توریست ها وارد مسجد شوند و با نماز و برخی دیگر اعمال عبادی آشنا شوند و یا در صورت امکان شخصا این اعمال را تجربه کنند، موجب پاسخگویی به بسیاری از سوالات و پیش زمینه های فکری آنان می‌شود.
با هماهنگی جامعه المرتضی (ع) و همکاری یکی از زیباترین مساجد اصفهان، برای توریست ها این فرصت مهیا شده است که مسلمان بودن را تجربه کنند .توریست های علاقه مند به شرکت در این برنامه، ضمن آشنایی با برخی اعمال عبادی اسلام، شخصا نماز خواندن در مسجد را تجربه می کنند.

نکته:با توجه به گسترش و پیچیدگی گردشگری در هر سال، طبیعتا طرح ها نیز در ایام مختلف سال متغیر می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *