گزارشی از فعالیت گردشگری مذهبی مؤسسه بين المللي المرتضي (ع) در ماه محرم

 گردشگری مذهبی

ماه مهر و آبان از جمله فصول پر تردد توریست ها در ایران می باشد و طبق آنچه آژآنس ها و مراکز مربوط اعلام می کنند این دو ماه High Season (محبوب ترین زمان) توریست ها در ایران می باشد. تقارن این ایام با ماه محرم و عزاداری امام حسین علیه السلام می تواند مفید و مضر تلقی شود.

اهمیت  گردشگری مذهبی در ماه محرم

از یک سو دیدن مراسمات عزاداری و حس معنوی این ماه نقش بسزایی در انتقال آموزه های محرم به توریست ها می تواند داشته باشد و آنها از نزدیک با آموزه های محرم و کربلا آشنا می شوند و آن را لمس می کنند. از سوی دیگر اگر علل قیام امام حسین و عظمت آن بطور دقیق و با درنظر گرفتن مخاطب غیر مسلمان به آنها ارائه نشود می تواند موجبات وهن و شبهات بیشتری در ذهن توریست ها می شود. جای شک و تردید نیست که تاثیرات مثبت این موضوع از تاثیرات منفی آن بسیار بیشتر می باشد. یکی ازمهمترین جنبه های شهر شیراز برای توریست، بُعد مذهبی و معنوی این شهر می باشد.وجود حرم شاه چراغ، علی بن حمزه، حافظیه و سعدیه در تقویت این نوع نگرش توریست ها تاثیر گذار می باشد.

جامعه المرتضی علیه السلام، با همکاری نهادهای مربوطه در شهر شیراز اقدام به اعزام برخی از طلاب زباندان در ماه محرم به این شهر نمودند. جدای از آموزش هایی معماری و نشست های هم افزایی علمی که مبلغین این مرکز برگزار کردند، در راستای آشنایی با معماری شیراز و حکمت معماری مسجد نصیر الملک نیز، جلسه آموزشی در شهر شیراز برگزار گردید.

گردشگری مذهبی در شیراز

با مدیریت آقای جاویدیان شرایط بسیار مناسبی برای گردشگری مذهبی در شیراز فراهم شده است که با همکاری جامعه المرتضی از این فرصت در حد توان بهره برداری شد.

مبلغین این مرکز در حرم مطهر شاه چراغ، علی بن حمزه و مسجد نصیر الملک مستقر شدند. مهمترین هدف تبلیغی در این ایام، شناساندن آموزه های محرم و فرهنگ عاشورا در قالب زبان بین الملل به توریست ها بوده است. تو یست ها بعد از رویارویی با آئین های محرم و عاشورا سوالات بسیاری درباره چیستی و چرایی این آئین ها داشتند که مبلغین مرکز پاسخگوی سوالات توریست ها بودند. همچنین با همکاری حرم علی بن حمزه (ع) فرصضت بازدید از هیئت نیز برای توریست ها فراهم شده بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *