نشست بررسی آثار معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل در سالن همایش های موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام برگزار گردید

در نشست بررسی آثار معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل که با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مرکز ارتباطات بین الملل حوزه‌های علمیه و… به میزبانی موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام برگزار شد، آثار منتشر شده در حوزه معرفی اسلام از نگاه شیعه مورد بحث و تبادل نظر اساتید و کارشناسان قرار گرفت.

اساتید و صاحب‌نظران فعال در حوزه بین الملل در یک جمع‌بندی، اظهار داشتند که ما در حال یک گذار تاریخی هستیم و در آینده‌ای نزدیک شاهد قدرت‌های نوظهوری در عرصه‌های جهانی خواهیم بود و مهمترین مساله در اینباره این است که «اسلام» نباید در آینده جهان نقش دنباله رو داشته باشد. استکبار جهانی با پیش بینی این موضوع سعی دارد جهان اسلام را در داخل به خود مشغول نماید و این راهبرد را به پیش خواهد برد.

در حوزه معرفی اسلام با سه مقدمه روبرو هستیم؛ اول اینکه مواد خام خوبی برای تولید محتوا داریم؛ ثانیاً اسلام گفته است ما چه بگوییم و ثالثاً اینکه «چگونه» پیام را برسانیم. با توجه به این سه مقدمه، باید آثاری با محتوای ناب اسلامی تولید شده که با نیاز مخاطب و فرهنگ کشور مقصد، یعنی همان جامعه هدف همخوانی داشته باشد که در این زمینه تجربه‌های موفقی نیز وجود دارد؛ به عنوان نمونه بنیاد مطالعات اسلامی روسیه که با نگاه جامعه هدف نخبگانی، آثاری را تولید کرده و تقریبا هر ساله از بین آن آثار نمونه‌هایی به عنوان برترین‌های نشر انتخاب می‌شوند.

در ادامه سخنرانان به این مساله اذعان داشتند که در تولید این آثار، نگاه همه جانبه در معرفی دین مبین اسلام، امری ضروری است؛ اسلام دینی است با همه جنبه‌های عقائدی، عرفانی، اخلاقی و فقهی که همه این موارد باید با هم مورد توجه قرار گیرند.

در بخش‌های دیگر این نشست برخی آثار معرفی و مورد نقد و بررسی حاضران قرار گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *