رییس مرکز تبلیغ بین الملل: تخصص منتقد، شاخص نقد منصفانه است

77

به گزارش روابط عمومی جامعه المرتضی علیه السلام،حجت الاسلام والمسلمین احمد زادهوش  طی مصاحبه ای ابعاد انتقاد سازنده در جامعه را تبیین و تفسیر کردند:
معنی حقیقی انتقاد، جداسازی خوب از بد و سنجیدن زشت و زیباست و در نقد دلسوزانه و منصفانه باید فرد منتقد کاملا صاحبنظر باشد.
وی ابراز داشت: هرکس نمی تواند راجع به هر موضوعی اظهار نظر کند و چنین اظهار نظری لزوما صحیح نیست.

کسی که می خواهد در باره مسائل سیاسی، اعتقادی و امنیتی اظهار نظر کند، باید کارشناس باشد.
وی تاکید کرد: نقد منصفانه به مثابه دوری از انتقام گیری و تخریب شخصیت، جدا کردن خوبی از بدی و از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر و به معنی دلسوزی و نصیحت کردن است.
رئیس جامعه المرتضی علیه السلام گفت: اگر انتقاد بر مبنای کارشناسی و از سر دلسوزی و بخاطر اصلاح نباشد، چنین انتقادی برخاسته از نیت پاک نیست.
انتقاد از کسی در درجه اول به معنی تخریب شخصیت او و عیب جویی نیست، بلکه در وهله اول یک خدمت، هدیه و نعمتی برای مسوولان است مگر این که انتقادکننده صاحبنظر نباشد و بخاطر تخریب شخصیت و غرض ورزی اقدام به نقد کند.
نتایجی که انتقاد سازنده به همراه دارد، بسیار شیرین است،یکی از مهمترین نتایج انتقاد سازنده، رشد و شکوفایی موضوع مورد انتقاد است، بعنوان مثال از شیوه های دوست داشتنی تحصیل در حوزه های علمیه مباحثه بوده بدین معنا که طلاب پس از شرکت در کلاس و یادگیری موضوعی، هر کدام فهم خود را از موضوع مطرح کرده و طرف مقابل آن را نقد می کند و همین انتقادات باعث شکوفایی، روشنی ذهن و دورشدن از کج فهمی می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *