اهمیت آیت الله بروجردی به تبلیغ بین الملل

BorujerdiHossein

آقای بروجردی در اعزام مبلغ به خارج از کشور خیلی فعال بود. ایشان در مصر، مکه، مدینه و آفریقا نماینده داشت. نماینده­ی ایشان در مدینه مرحوم آقا سید زین العابدین بود و پس از او، مرحوم آقا شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی به این کار پرداختند. آقای محققی را به هامبورگ فرستادند و برای حفظ موقعیت آنها سفارش می­کرد.

مثلاً آقای محققی به ایشان گفته بود اگر من بخواهم کنار خیابان بایستم برای یک روحانی شیعه سبک است. ایشان هم بلافاصله فرموده بود: شما در آنجا ماشین بخرید و راننده هم بگیرید، با اینکه خود آقای بروجردی ماشین نداشت بعد آقای محققی گفته بود: ما در آنجا خودمان می­توانیم رانندگی کنیم و عیبی نیست، بلکه اصولاً در آنجا راننده داشتن غیر عادی است.

وقتی آقای محققی به اینجا برگشت، من به دیدن او رفتم و فعالیت­هایی را که در آنجا با نظر مرحوم آقای بروجردی انجام شده بود، تشریح کرد در آنجا نشریاتی منتشر می­کردند و با افرادی که تازه اسلام می­آوردند مذاکراتی می­شد و مسجد نیز می­ساختند به مدت کوتاهی پدر آقای محمدی گلپایگانی رفتند و پس از آن که آقای بروجردی فوت کرد، مرحوم آقای بهشتی با نظر آقای خوانساری و آقای شریعتمداری که آنجا را تامین بودجه می­کردند، رفت. آقای بهشتی قبلاً که قم بودند، صبح اول وقت در صحن برای عده معدودی «مکاسب» درس می­دادند و سپس به مدرسه دین و دانش می­رفت و آن­جا را اداره می­کرد و پس از دستور آقایان، از قم به آلمان هجرت نمود.
……………………………………………………………….

احمدی، محمد رضا،خاطرات آیت الله محمد علی گرامی، انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی،ص146.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *