شاکله باطنی و ظاهری هر فرد نشان از شخصیت و اخلاق اجتماعی اوست

zadhoosh

به گزارش روابط عمومی جامعه المرتضی علیه السلام ،حجت الاسلام زادهوش با اشاره به اهمیت اخلاق اجتماعی در شخصیت ظاهری افراد جامعه گفت: اخلاق همان شکل باطنی انسانهاست. چطور اگر شکل ظاهری آدمها زشت و کثیف و نامرتب باشد مشمئز کننده است و دیگران را از اطراف انسان فراری می دهد؟ شکل باطنی انسان نیز که همان شاکله، شخصیت و اخلاق است که همواره مود توجه قرار می گیرد.

وی افزود: گرچه این شکل به چشم دیده نمی شود ولی با تعاملات اجتماعی ، این صورت باطنی پیدا می شود و اگر چهره زشت باشد ناموزون و آراسته نباشد منفور می شود، روابط دیگران با او سرد و خشن می شود او را نمی پذیرند دعوا می شود این آدم طرد می شود و طبعا می خواهد انتقام بگیرد و همین امر سبب می شود همه از هم فرار کنند.

حجت الاسلام زادهوش ادامه داد: حالا چطور می شود که قیافه ی باطنی و شکل روحی کسی در مقابل اجتماع و دوستان و خانواده و همکاران و همسایگانش زشت می شود؟ وقتی متکبر و دروغگو می شود، اسرار دیگران را فاش کرده و بدزبانی و فحاشی می کند، بی ادبی و بی حرمتی ، دورویی و منافق بازی در می آورد. بی وفا، بی حیا و بی غیرت و شهوت پرست می شود و حق کشی می کند اینها همه نشان از بی اخلاقی های اجتماعی است .

حجت الاسلام زادهوش تصریح کرد: اگر فردی فقط یکی از این ویژگیها را داشت مثل کسی که یک لکه سیاه در صورت دارد به همین اندازه زشت و بدقیافه است. اما فکر کنید کسی همه ی این چرکی ها و نکبت ها را در سر و رو و قیافه خودش داشته باشد ، حتی اگر از بهترین روغن ها و لوازم آرایشی هم استفاده کند، وقتی حرف می زند، معامله می کند، معاشرت می کند چهره ی اصلی و باطنی اش بیرون می زند و رسوا می شود.

وی با بیان اینکه چگونه اخلاق صحیح اجتماعی بوجود می آید و نهادینه می شود اظهار داشت: وقتی شما در برابر مردم آینه بگذارید و آنها چهره اصلی خودشان را ببینند آنوقت خجالت می کشند سراغ آب و صابون می روند به خلوت می روند تا بلکه اصلاحی و تغییری در خود ایجاد کنند آنوقت است که کار از کار گذشته و فقط با یک آب و صابون نمی توان لکه ها را پاک کرد نیاز به کارشناس زیبایی و جراح پوست پیدا می کنند و این امر نشان از دوگانگی اخلاق اجتماعی در زندگی فردی و اجتماعی است.

وی  یادآور شد: وقتی در جامعه امروز پوستر هایی از زیباترین مدل ها و چهره های زیبای اخلاقی را برجسته کنند، همانطور که دیگران عکس و فیلم و پوستر شخصیت های غربی را درست میکنند و مدل پاییز و بهارش را نو به نو ارائه میدهند، باید چهره ی زیبا و مدل دلنشین جوان خوش اخلاقی را که فداکاری – خداخواهی – مهر و وفا- وقار و حیا – صدق و صفا جوری به او زیبایی بخشیده که با یک نگاه دل همه را میبرد در آینه ی رسانه و فیلم و کلیپ و بیلبورد و عکس و …. به جامعه نشان داده شود.

حجت الاسلام زادهوش گفت: اگر در جامعه دینی و اسلامی مردم شیفته ی چنین مدل اخلاق مدار اجتماعی شدند دیگر لازم نیست شیرینی و شربت بدهید تا جمع بشوند، سور و شام بدهید تا بشنوند،کتاب مجانی و سی دی رایگان پخش کنید تا جامعه اصلاح بشود، خود آنها تلاش می کنند تا با بهره مندی از اخلاق زیبا شوند، انوقت قبل از اینکه از خونه بیرون بروند ساعت ها رویخودشان کار میکنند تا زیبا شوندو بتوانند با زیبایی باطنی و ظاهری و رعایت اخلاق اجتماعی در جامعه تاثیر گذاری بالایی داشته باشند.

منبع:خبرگزاری شبستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *