بایسته‌های تبلیغ بین‌المللی

moballeghحجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی ، با اشاره به بایسته های تبلیغ بین المللی، تاکید کرد: بشریت، تشنه معارف ناب اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) است و ما باید پاسخگوی آن ها باشیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل جامعه المرتضی علیه السلام به نقل از خبرگزاری حوزه، معاون بین الملل حوزه های علمیه، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه علوی قم، با اشاره به اهمیت تبلیغ بین المللی، اظهار داشت: بشریت، تشنه معارف ناب اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) است؛ چرا که فطرت انسان حقیقت جو  و همواره در پی کسب معارف ناب الهی است.

وی، با اشاره به وظایف طلاب در عرصه تبلیغ بین الملل، افزود: به راستی که می توان از “امام موسی صدر” به عنوان نمونه بارز مبلغ دینی یاد کرد که در سن جوانی به لبنان عزیمت نمود و بعد از مدتی مردم این کشور آنچنان ایشان را پذیرفتند که حاضر بودند، جان خود را در راه ایشان بذل نمایند.

تاثیر حضور شهید بهشتی در آلمان

معاون بین الملل حوزه های علمیه، حضور شهید بهشتی در آلمان و شهید نواب صفوی در قاهره را دیگر نمونه های موفق مبلغان بین المللی دانسته و خاطرنشان کرد: در مسافرتهایی که به آلمان داشتم، مردم مسلمان این کشور می گویند که هنوز شیرینی سخنان شهید بهشتی در کام ماست و در قاهره آن زمان که اخوان المسلمین از دسترسی به اهداف خود ناامید شده بود، شهید نواب صفوی حضور پیدا کرد و با یک سخنرانی پرشور، اخوانی ها آنچنان به هیجان درآمدند که حکومت وقت از ترس خود فعالیت های اخوان را ممنوع اعلام کرد و این ممنوعیت تا چهل سال ادامه داشت.

بایسته های تبلیغ بین المللی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، با اشاره به بایسته های تبلیغ بین المللی، ادامه داد: “جهاد علمی”، نخستین رکن از بایسته هایی است که مبلغ باید به آن توجه داشته باشد؛ چرا که بدون وزنه علمی شایسته و جهاد علمی نمی توان ساقی مناسبی برای تشنگان جهان کنونی بود.

تجلیل آیت الله العظمی سبحانی از آیت الله العظمی مکارم

وی، با اشاره به اهمیت جهاد علمی، خاطرنشان کرد: آیت الله العظمی مکارم شیرازی، قبل از انقلاب اسلامی  کتابی از مرحوم کاشف الغطاء به نام “آئین ما” را ترجمه کردند که آیت الله العظمی سبحانی مقدمه ای را بر آن نوشتند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه اضافه کرد: حضرت آیت الله سبحانی در مقدمه این کتاب از آیت الله العظمی مکارم شیرازی این گونه تمجید می کنند که “ایشان طلبه ای فاضل است که برنامه های علمی خود را بر اساس جدول علمی هفتگی انجام می دهد و روزانه ۱۸ ساعت کار علمی را در برنامه های خویش دارد“.

جهاد علمی علامه حسن زاده آملی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، تلاش علمی علامه حسن زاده آملی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: زمانی که اشارات مرحوم بوعلی سینا را در نزد ایشان تلمذ می کردم، در خاطره ای فرمودند “زمانی که در مدرسه مروی تهران بودم، نزد علامه ابوالحسن شعرانی رفتم و گفتم که کلاس های کنونی عطش من را برطرف نمی کند. می خواهم درس های بیشتری را فرا بگیرم. علامه شعرانی فرمود که ساعات فراغت خود را بگو تا درس مورد نظر را در آن ساعات بگذاریم. با توجه به ساعات بسیار علمی که در شبانه روز داشتم، به ناچار دو ساعت قبل از اذان صبح را پیشنهاد کردم، در نتیجه آن درس را در آن ساعات برگزار  کردیم“.

پشتکار شهید مطهری

وی، پشتکار شهید مطهری را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: زمانی که شهید مطهری قصد حضور در دانشگاه تهران را داشت، ممتحنین به ایشان گفتند که شرمنده ایم که در نظام دانشگاهی نمره ای بالاتر از صد نداریم که به شما بدهیم و نمره صد را به او دادند و این شهید والامقام در این دانشگاه حضور پیدا کرد و کارنامه درخشانی را برجا گذاشت.

معاون بین الملل حوزه های علمیه، “جامعیت علمی” را از دیگر بایسته تبلیغ بین المللی طلاب برشمرد و گفت: طلبه ای که تخصص محور باشد و نتواند در عرصه های دیگر عرضه اندام کند، نمی تواند نقش بایسته ای در عرصه بین الملل داشته باشد؛ چرا که مردم از او انتظار دارند تا به همه سئوالات دینی آنها پاسخگو باشد.

اهمیت قرآن و حد یث در تبلیغ بین المللی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، با تأکید برلزوم “توجه جامع به قرآن و حدیث” و میزان تأثرگذاری آن در جوامع اسلامی، ابراز داشت: متأسفانه، نقش قرآن و حدیث در حوزه های علمیه ما مهجور واقع شده است. باید اذعان کنیم که قرآن در بسیاری از حوزه های اهل سنت نقش شایسته ای دارد و ما از این قافله عقب مانده ایم.

وی تأکید کرد: برگزاری تجوید، صوت و لحن، حفظ و تفسیر قرآن کریم در مدارس علمیه، موضوعی است که تنها با همکاری و جدیت مسئولان مدارس علمیه و پشتکار طلاب حاصل می شود.

حضور نیم میلیون حافظ در دانشگاه الازهر مصر

معاون بین الملل حوزه های علمیه با بیان این که دانشگاه الازهر مصر، ده برابر تعداد طلاب حوزه علمیه قم دانشجو دارد، بیان داشت: این دانشگاه، نیم میلون دانشجو دارد که همگی حافظ کل قرآن هستند و بیشتر رشته های الازهر، رشته های دینی است که یکی از شرایط ورود به رشته های دینی این دانشگاه حفظ کل قرآن و شرط ورود به رشته های غیردینی آن، حفظ بخشی از قرآن به شرط حفظ کل قرآن در پایان دانش آموختگی است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تاکید بر این که حداقل تلاشی که در حفظ قرآن می توان انجام داد، حفظ موضوعی است، تصریح کرد: حفظ و تفسیر قرآن کریم و مرور دست کم یک دوره کتاب های روایی شیعی پایه تبلیغ هر مبلغی به شمار می رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *